Earthlodge

2 mei 2016 - Amsterdam, Nederland

De volgende dag vertrokken we vanuit Monterrico naar Antigua. Met de chickenbus. Dit was voor ons de laatste keer met de chickenbus. Het is altijd schudden en geschud worden in deze bussen. Toch hou ik er wel van. Het heeft iets, deze grote Amerikaanse schoolbussen. Eenmaal in Antigua zijn we meteen naar de plaats gelopen waar we door de volgende bus opgepikt zouden worden. We gingen naar de “earthlodge”, een hostel, op zo’n 20 minuten rijden van Antigua. We werden dus opgehaald door hun privé-chauffeur en zo stonden we een half uurtje later in de bergen bij Antigua. Vanaf het uitstappunt moesten we nog 10 minuten lopen naar de earthlodge. En wel berg af. We wisten dit, want het stond netjes vermeld op hun website. Gelukkig hadden we maar 1 tas bagage bij ons. Voordat we naar Monterrico gingen hadden we een shifting gemaakt om zodoende niet meer met alle bagage te hoeven sjouwen. De andere tas hadden we in een kluisje achter gelaten in ons laatste hostel in Antigua. Het laatste stukje lopen was wel erg steil, en nu dus steil naar beneden. We kwamen aan bij een mooi houten gebouwtje. Dit was de algemene ruimte vh hostel. Hier kon je chillen, spelletjes doen, TV kijken, er was een restaurant of je kon er gewoon genieten van het uitzicht. Het lag dus (bijna) bovenaan een berg en je keek uit over 2 dorpen die vlakbij Antigua liggen. Ook kon je, bij goed zicht, de 3 vulkanen zien waaronder de actieve Fuego. Er was een terras opgesteld, er hingen hangmatten en lekkere hangstoelen stonden zo opgesteld dat je alles van dit mooie uitzicht kon zien. Er waren verschillende slaapvertrekken. Ten 1e was er een campingplaats voor mensen die een tent bij zich hadden. Daarlangs kon je kiezen tussen een dorm (slaapzaal) en verschillende privé-kamers. Er waren 2 treehouses en verschillende cabins. De treehouses waren natuurlijk het meest luxe. Alle vertrekken waren tegen de berg aan gebouwd waardoor je overal van het mooie uitzicht kon genieten. De lodge staat bij een advocado farm. Je kijkt dus altijd uit over deze boomkwekerij. Al met al, een hele mooie plek om te zijn. We kwamen al vrij vroeg aan maar moesten tot een uur of 2 wachten tot we in onze cabin konden. Gewoon lekker genieten dus! Beetje hangen en kletsen. S’avonds werd er gezamenlijk gegeten. De openbare ruimte gaat om 22.00 uur dicht en dus ga je automatisch op tijd naar bed.
De volgende ochtend gingen we hiken. Eerst even ontbijten en daarna begon onze wandeling. Het begon met het eerste stuk omhoog te lopen. Jeetje…., naar beneden leek het al steil, maar omhoog…… Pffffffff….! We hadden een zelf getekende kaart mee gekregen waar de weg op aangegeven stond. We konden naar een uitzichtpunt lopen en naar een waterval. Het uitzichtpunt was zo gevonden. Eigenlijk vonden we het uitzicht vanuit de lodge zelf mooier dan van hieruit. Maar we waren onderweg en in beweging, want daar ging het ons om! Van daaruit liepen we verder richting de waterval. We liepen via kleine paadjes, bijna continu moesten we klimmen. Ik  kon wel merken dat we weinig beweging gehad hadden en dat ik veel gerookt had, puffen dus! Onderweg kwamen we Maya vrouwen tegen die met een bos hout op hun rug liepen. De gekregen tekening was niet erg duidelijk waardoor we ons bij iedere afslag afvroegen of we wel goed liepen. Blijkbaar niet want de waterval hebben we nooit gevonden. Wel was het een erg mooie wandeling. We hadden mooi uitzicht over de dorpen heen en ook liepen we via bloemvelden die tegen de helling aan stonden. Eenmaal weer terug in de lodge bleek dat we toch zo’n 3 uur gelopen hadden. Die middag wilden we de 2e,  en kortere, hike gaan doen maar helaas begon het te regenen. We zijn maar een film gaan kijken om zo toch de tijd door te komen. Die avond heb ik een spel gedaan met andere reizigers, wat erg gezellig was. Ronald heeft lekker zitten lezen.

De laatste dag vertrokken we bij de earthlodge, weer terug naar Antigua. We gingen terug naar ons laatste hostel daar om onze bagage op te pikken. Daarna gingen we shoppen. We hadden deze laatste dag gebombadeerd tot souvenirs-dag. Op zoek naar leuke hebbedingetjes! We zijn tijdens onze reis veel leuke dingen tegen gekomen. We hebben nooit wat gekocht want dan moesten we dit ook nog maanden meesjouwen. Wel jammer want dat waren dan weer dingen die ze hier niet hebben. Maar goed, ook Guatemala heeft mooie spulletjes! Gewoon lekker relaxe zijn we gaan rondlopen. We wisten natuurlijk wel waar we moesten zijn en dus waren de souvenirs zo gekocht. Die avond hebben we nog een goed restaurant opgezocht om lekker te eten en we hebben onze reis natuurlijk afgesloten met een paar lokale biertjes.

De volgende morgen stonden we op tijd klaar om te wachten op ons vervoer naar de luchthaven. Ik vond het jammer om te moeten gaan maar je stelt je er ook op in. Het was ook weer prima om weer naar huis te gaan. De terugreis is goed verlopen. Helaas hebben we allebei geen oog dicht gedaan in het vliegtuig. Maar ach….. als dat alles is…?! Bij aankomst op schiphol voelden we de kou. Ja, het is koud, maar op de een of andere manier vonden we het best even oke!

Helaas zit het er weer op. Als ik terug kijk op de laatste 3,5 maanden kan ik recht uit mijn hart vertellen dat we weer een supertijd gehad hebben!! We hebben veel gezien en veel gedaan. Wat is de wereld toch mooi!

Guatemala in het algemeen
Guatemala is mooi! Erg mooi! Het land bestaat voor 90% uit bergen. Hoge bergen, grote bergen maar ook kleine bergjes en het is er zelfs heuvelachtig. Op enkele plekken na is het er erg groen. Qua cultuur heeft het natuurlijk de Maya-mensen met van oudsher hun ruines. Het verschil tussen arm en rijk is er, jammer genoeg, erg groot. Want ja, Guatemala telt ook veel rijke mensen. Iedereen is er erg vriendelijk. Ook zit er een groot verschil in prijzen. Toeristische plekken zijn toch nog prijzig. We hadden het land veel goedkoper ingeschat, om doorheen te reizen.

1 Euro                                                8,2 Quetzal

Overnachting                                     150 - 300 Quetzal

Maaltijd                                             80 - 160 Quetzal

Frisdrank                                            8 Quetzal

Bier                                                    10- 15 Quetzal

Marlborro                                          25 Quetzal

Iedereen bedankt voor het volgen van deze site. Ik hoop dat jullie er ook van genoten hebben. Bedankt voor alle reacties!

1. Berry, Shirley, Jori en Nicky:
    2 mei 2016
    Ha Globetrotters!
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen en bedankt voor de prachtige verhalen en foto's. Ik heb het gevoel dat ik ook een beetje ben meegereisd! Liefs van ons xxx
  2. Ineke:
    3 mei 2016
    Het was erg leuk om jullie persoonlijk te leren kennen en jullie te volgen bij de rest van jullie avonturen. En ook fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn. Nu lekker nagenieten van alles, we zien jullie hopelijk binnenkort hier in het noorden.
  3. Natasja:
    4 mei 2016
    Hee alweer het laatste verhaal dat is snel gegaan zeg.
    Ik ben blij dat de reis goed verlopen is en dat jullie het Zo naar jullie zin hebben gehad op deze wel verdiende reis:-)
    Thanks voor alle mooie verhalen ik ga ze nog missen.
    Een dikke welkom thuis knuffel;-)