Mongolie algemeen

25 augustus 2009 - Beijing, China

Even een stukje over het land Mongolie in de algemene zin. Mongolie is een groot land met 2,3 miljoen inwoners. Het land zelf is 13x zo groot als Nederland. Van alle inwoners leeft het meerendeel in en rondom Ulaan-Baantar. Deze stad is op dit moment echt één grote bouwput! Echt overal zijn ze aan het bouwen en verbouwen, en alles tegelijk. En hoe ze bouwen, de helft van de kleinere bouwprojecten wordt op het oog gedaan, dit gebeurt zonder te stellen en dat is te zien ook!! Het bouwen gaat volgens mij ook niet erg snel, zeker als je ziet hoe ze hier voegen met een emmertje en een plamuurmes. Het lachwekkenste wat we gezien hebben was een (rasechte) mongool die het gazon van een hotel aan’t knippen was met een schaar, grappig! De indruk van mongolen was wel dat ze een leuk relaxed leven leiden en aan niks tekort komen. In bepaalde straten wordt er elke dag handel gedreven met etenswaren, en je ziet ook iedereen met geld zwaaien en wapperen waardoor je het idee krijgt dat iedereen wel een goede verstandshouding met elkaar heeft. Wel wordt je in de steden een beetje gek van opdringerige kinderen die kleine dingen als kauwgom of tisseu’s willen verkopen ofwel schooien om geld. In de stad zie je ook veel (oudere) mensen zitten die lollie’s, sigaretten, fruit enz. verkopen. Vaak hebben ze ook een telefoontoestel bij en een gewone weegschaal…?, op straat wegen?.... Strange! Als je de stad verlaat heb je nog wel wat asvaltwegen, maar het merendeel is zandweg. Deze wegen zijn allemaal slingerend en zeker niet vlak! Voor dit soort wegen heb je eigenlijk wel een 4x4 nodig maar het tegendeel wordt bewezen door de mongool. Je ziet er gewone personenwagens rijden van klein tot groot formaat.  De meeste auto’s zijn niet schadevrij, echt zuinig gaan ze er dan ook niet mee om. Ik snap niet dat mensen buiten de stad een luxe auto hebben als bv een toyota camry, voor dat geld kun je toch beter een jeep kopen!  Het landschap is weids en verschild van elkaar. De ene dag rij je op een steenachtige ondergrond met wat groene waas, de andere dag op zandondergrond met her en der een struikje. Bottemline: het wisselt elkaar niet snel af dus het landschap wordt redelijk saai na verloop van tijd. Tijdens onze tour was een dorpje binnenrijden dan ook wel effe leuk, tijd voor een peukie en een fles cola halen!  De tour was zeker de moeite waard, ook om te ervaren hoe Mongolie eruitziet en niet alleen de stad. Maar terugzijn in de bewoonde wereld vonden we beide ook wel weer fijn. Gewoon naar een restaurantje gaan en iets lekkers eten of even een terrasje pikken. Gisteren is onze kleine camera kapot gegaan, pas 6 wkn oud maar made in China, dus daar effe verhaal halen! Deze tekst ben ik aan het schrijven in de trein van Ulaan-Baathar naar Peking en ik kan je zeggen dat het landschap best slaapverwekkend is, zand met struikjes en dat al 10 uur lang! Ben benieuwd naar China, nog maar 19 uur treinen en dan zijn we er!

1. Ed en Henriette:
    25 augustus 2009
    Ha Mariëlle en Ro,

Leuk om te lezen en volgens mij doe je de reis in de juiste richting (nl. Zuid Amerika als laatste, nog altijd mijn favoriet werelddeel). Blijf genieten en reisverhalen schrijven. Gr. Ed
  2. Yvonne Zegers:
    26 augustus 2009
    heej luitjes,

Nog steeds genieten, daar..?!
    Was laatst erg leuk om ff bij te kletsen.
    Wij zijn inmiddels weer thuis en het normale leven begint er al weer aan te komen; nog 1 1/2 week te gaan voor we weer moeten beginnen.

Geniet er daar maar lekker van !
    We lezen graag weer hoe het verder gaat met jullie.

Groetjes en knuffel, Peter, Yvonne en kids
  3. Irma Hulsman:
    27 augustus 2009
    Ha wereldreizigers,

Ik heb weer genoten van jullie reisverslag.
    Op het werk ben ik bezig met al je verhalen te bundelen in een klapper met foto's zodat iedereen ervan kan mee genieten.
    Deze staat op je bureau zodat je toch nog een beetje bij ons bent.
    Ik mis je wel hoor !!!!!!
    Geniet er maar lekker van, en we lezen met plezier hoe het weer verder met jullie gaat.

Dikke kus Irma
  4. Rianne:
    28 augustus 2009
    He wereldreizigers,
    Na mijn eigen reis terug uit India en Nepal, heb ik al jullie verslagen gelezen.
    Tjonge Marielle, je kunt erg boeiend schrijven, met als gevolg je wilt, zult en moet het verhaal uitlezen
    Ben benieuwd naar jullie China verhaal,ik houd jullie site in de gaten. Groetjes Rianne