Belize & Guatemala 3

16 april 2016 - Lanquín, Guatemala

Belize
Bij aankomst in San Pedro, in Belize, moesten we natuurlijk eerst door de douane heen. Dit was zo gepiept. Daarna gingen we op zoek naar een hostel. We hadden al wat opgezocht in de LP en zodoende hadden we ook snel een slaapplaats. Eerst een biertje! Het was al vrij laat en zodoende hebben we niet meer veel gedaan. We zochten een restaurantje op en gingen wat eten. Daarna gingen we een stukje lopen. San Pedro is niet heel groot en een “layed back” dorp. Het is nergens druk en het lijkt wel of er amper toeristen zijn. Het eiland is lang maar smal. Je loopt in 3 a 4 straten naar de andere kant. Het water is hier mooi blauw. Aan de kant van de zeeis het natuurlijk blauwer dan aan de land-kant.  Die avond gingen we op tijd naar bed.
De volgende ochtend hebben we eerst rustig ontbeten. We wilden gaan snorkelen maar dan op eigen houtje, zonder een dure trip te betalen. In Mexico hadden we snorkelsetjes gekocht en dus gingen we zelf op pad. We hadden gelezen dat je vanaf tranquility beach prima zelf naar het rif kon zwemmen om te snorkelen. We hadden dit opgezocht en het lag maar 3 km. verderop. Al lopende zagen we een plattegrond waarop we zagen dat dit strand aan de andere kant van het eiland lag, zo’n 25km. verder. Sjit! We vroegen een taxi om ons daarheen te brengen maar deze weigerde. Het was 3 kwartier rijden omdat er alleen een dirtroad heen liep.  Daarbij zou het dan ook duur zijn. Hij tipte ons over een snorkeltrip via lokale mensen. Deze was goedkoper dan bij de grote boekings-bureaus. Tja……, Belize is een duur land met Nederlandse prijzen. En dat wisten we natuurlijk. We boekten dus snel  een snorkeltrip bijhet goedkopere bureau. Even chillen en een paar uur later vertrokken we met een boot de zee op. We gingen op 2 verschillende plekken snorkelen. Eerst bij het rif waar we langs het koraal zwommen. Hier zagen we veel verschillende vissen. Kleine maar ook grote zoals bijv. de baracuda. Ook kon je hier free-diven. D.w.z. dat er grotten onder water zijn die je, al duikend, door kon zwemmen. Hier hadden wij beiden het lef niet voor. Ook zat er 1 haai; een nurseshark. Meteen in het begin al was er een sharke-attack! Ik was al in het water en zag de haai recht onder de boot liggen. Ronald was klaar om in het water te springen, recht boven de haai! Ik riep nog; niet springen! Maar hij sprong! Met zijn flippers sprong hij recht bovenop de haai. Deze kreeg een flinke klap op zijn kop en zwom snel weg. Hagha…. Lachen! De 2e snorkelplek ging om de nurse-sharkes. De boot stopte op een plek waar de vissersmannen hun vis-afval dumpen en daar komen de haaien en veel andere vissen dan natuurlijk op af. Dit was echt cool! We zwommen tussen de zwermen vis en haaien heen. Er zaten wel 20-25 haaien. Veel grote vissen en ook een stuk of 10 grote roggen. Ik denk dat de haaien en ook de roggen wel zo’n 1,5 meter groot waren. Die avond gingen we na het eten een pilsje pakken. We liepen naar een strandtent waar live muziek was. Nouja…., er zat een bandje maar eigenlijk waren ze gewoon aan het repeteren. Ze speelden een beetje saaie muziek maar voor hier was het best oke. Toen deze al op  tijd stopte liepen we naar een andere strandtent. Hier stond een betere band te spelen en wel met rockmuziek.
De volgende dag namen we de boot naar Caye Caulker, een ander eilandje. Een hostel was zo gevonden. Ik vond het een mooi eilandje. Het is lekker klein en er zijn geen asfaltwegen. Alles is hier zand. Zelfs in veel restaurantjes loop je gewoon op het zand. Het eiland is lang geleden door een hurricane opgesplitst in 2-en. Het gaat hier maar om 2 dingen; snorkelen en duiken. Verder is er niks. Gewoon niks doen dus! Hangen aan het strand. Madonna zingt over dit eiland; la isla bonita. Dat is dus hier.
De 2e dag hier hadden we een volle snorkeldag. Dit keer stopten we op 5 plaatsen. Weer zagen we veel grote vissen. Ook schilpadden, deze kwamen gewoon recht op ons af zwemmen. De haaien waren dit keer wel 2 meter groot en zo ook de roggen. Erg gaaf! Ook gingen we op zoek naar zeekoeien maar deze hebben we helaas niet gezien. Halverwege de dag kregen we lunch aan boord. Gewoon een broodje kip, maar lekker. Het was een mooie maar vermoeiende dag en zodoende lagen we s’avonds op tijd in bed. Dat was dan Belize voor ons want de volgende dag zijn we weer doorgereisd naar Guatemala. Belize heeft beslist meer moois te bieden maar aangezien het een duur land is en de tijd een beetje op aan het raken is gingen we door naar Tikal.

Tikal
Eerst moesten we natuurlijk vh eiland af. Daarna hadden we een servicebus genomen, die door rijdt tot in Santa Elena. Dit was een busreis van 4 uur. De grensovergang ging soepel. Vanuit Santa Elena namen we een taxi naar Tikal. We deelden de taxi met anderen. Dit was nog 1 uur en 20 minuten rijden. We hadden, door aanraden van anderen, een hotel IN het National Park zelf gereserveerd. Uiteindelijk kwamen we er rond 17.30 uur aan. Een mooi hotel met zwembad. Tikal ligt midden in de jungle en hier zitten weer brulapen. Het blijft mooi om ze te horen. De volgende ochtend moesten we op tijd op om de zonsopgang te zien vanaf de hoogste Maya-tempel in Tikal. Om 4 uur vertrokken we met een gids. We liepen door het park en kregen al uitleg (ja, in het donker) over verschillende gebouwen. Bijvoorbeeld over de akoestiek. Klapje in je handen, dan echoot het geluid via de gebouwen op en neer. Eigenlijk het voorstadium van een amfi-theater. En zo waren er nog wat dingetjes. Om 5.30 uur zaten we boven op tempel  nummer 4 om de zonsopkomst te zien. Dit gebouw is 70 meter hoog. Ze hebben er houten trappen gemaakt om op een makkelijkere manier boven te komen. Het was een heldere nacht. We zagen veel sterren en ook de melkweg.  Helaas trok de mist op bij het opkomen van de zon. En dus zagen we niks. Jammer maar helaas! Daarna konden we bij licht het park zien. Tikal is een oude Maya-stad. De stad werd bewoond tussen 400 voor Christus en 1000 na Christus en was een vd machtigste Maya-steden. Er hebben hier zo’n 150.000 mensen gewoond. Doordat het te groot werd en er te weinig eten was zijn mensen gaan vertrekken. Zo is Tikal ook weer dood gebloeit. Er zijn, zoals bij alle ruines, veel grote gebouwen. Nu staat het midden in de jungle maar vroeger zal dit een grote open vlakte geweest zijn met veel maisvelden enz. Rond 9.30 waren we weer terug in het hotel.  Dit is een tijd dat de vele toeristen vanuit andere dorpen komen en dat het dus druk wordt. Tijd om te zwemmen dus. Heerlijk relaxen aan ons privé zwembad. Later in de middag zijn we terug gegaan om de rest van het complex te zien. Het is stiekem groot maar we hebben alles gezien. Niet alleen de gebouwen maar ook papagaaien, de toekan, de brulapen, een soort van wasbeer.  Ook kalkoenen liepen er rond. Niet zwart zoals wij ze kennen maar met veel kleuren in hun veren; erg apart. Weer terug in ons hotel hebben we weer wat gezwommen om af te koelen. De avonden waren kort. Er is hier stroom tot 21.30 uur en dan houdt het op. Slapen dus!

Chemuc Champey
De volgende dag was een volle reisdag. We vertrokken om 6 uur in de ochtend en kwamen om 18.00 uur aan op plaats van bestemming. Chemuc Champey ligt in the middle of nowhere. Het laatste uur reden we over dirtroad. We reden het dal in; dieper en dieper! Ik dacht echt even; waar gaan we wel niet heen. Bij aankomst stonden de mannetjes met hostel-aanbiedingen ons al op te wachten. Ons gekozen hostel had een bar en was dus oke. Daar waren we wel aan toe; dos serveca! Het werd een gezellige avond.
De volgende dag gingen met een tour mee. Een veetruck werd vol geladen met toeristen en zo vertrokken we richting ons doel. We reden een uur lang over dirtroad. De tour begon in grotten. Met kaarsen moest je de grotten in. Ikzelf kon niet mee omdat er via een touwladder geklommen moest worden. Ik ben een stukje gaan lopen en heb vervolgens even gezwommen in de naastliggende rivier. Toen ik terug kwam bleek Ronald na 10 minuten omgedraaid te zijn. Hij had nog last vd avond ervoor en ook hij heeft de grotten dus niet gezien. Toen de groep na een uurtje terug kwam zijn we naar watervallen gelopen. Onderweg kon je via een mega-schommel  het water in plonsen. Wij, helden, durfden dit niet. Bij de watervallen konden we zwemmen en vele anderen sprongen van de hoge rotsen af het water in. Daarna gingen we tuben. We hadden allemaal een band mee genomen en zo konden we ons rustig laten meenemen door de stroming vh water. Heerlijk relaxe. Later kregen we onze lunch om vervolgens naar de mirador te lopen. Dit uitzichtpunt was nog best een stukje klimmen, omhoog de berg op. Op zich viel het wel mee maar de warmte was killing us! We liepen dus wel een beetje achteraan, de ouwetjes! Eenmaal boven werden we beloond door het mooie uitzicht! Chemuc Champey zijn veel waterpoelen. De een volgt de andere op. Van boven naar onder zijn het er 7 geloof ik. Het water is super helder! Dit geheel ligt dan midden in de bergen wat een mooi gezicht geeft. We keken er vanaf dit punt bovenop. Erg mooi. Daarna gingen we naar beneden om er ook werkelijk in te gaan zwemmen. Heerlijk fris was het water, wat we ook nodig hadden. Weer terug in het dorp, hebben we ons na een colaatje door een tuktuk laten afzetten bij de grotten van Lanquin. Hier zouden tegen de schemering de vleermuizen uitvliegen. Stom van ons was om de zaklamp te vergeten. Zodoende konden we niet echt ver de grotten in. Maar het was nog licht en dus konden we bij de ingang de vormen van de grotten nog zien. Bij schering gingen de vleermuizen vliegen. Een gids, van anderen, had er een gevangen. Hij spreidde zijn vliezen en zo konden we het beestje van dichtbij zien.

Morgen gaan we ons weer verplaatsen. Morgen gaan we naar Rio Dulce.

1 Euro                                      2,25 Belize dollar

Maaltijd                                    50 bd

biertje                                       10 bd

overnachting                             70 bz

Foto's komen nog...!

1. Berry, Shirley, Jori en Nicky:
    16 april 2016
    Stoer hoor, jaws-helden! Mooi verhaal weer ....
  2. Math,Ria en Kids:
    17 april 2016
    oooh , wat een reis en mooie foto's, geniet nog maar lekker. Jullie maken wat van het leven...
  3. Ineke:
    17 april 2016
    Wat doen en zien jullie veeeeel. !!!!!!
  4. Natasja:
    19 april 2016
    Sounds Good as Two Fishes in the water
    Weer het een en ander opgezocht Die Maya-tempel in Tikal ziet er gaaf uit joh Cool;-) Vooral doorgaan met genieten:-) Natasja X
  5. Ad:
    19 april 2016
    Brulapen en ge-haai-den, waar kennen we dit van?
    Wat een prachtige verhalen en wat 'n activiteiten. Geniet er nog van en veel plezier.