Granada, Esteli

10 maart 2016 - Estelí, Nicaragua

Ten 1e willen we iedereen bedanken voor alle reacties en felicitaties. Ik ben verbaasd hoeveel mensen dit nog lezen want het zijn toch hele lappen tekst iedere keer. Ik probeer korter te schrijven maar als ik eenmaal bezig ben dan rolt het uit mijn pen. (uit mijn typspalk) En tja…., ik vind het toch ook fijn om onze ervaringen van me af te schrijven. Ik bedacht me om mijn eigen versie in te korten om het voor jullie leesbaar te maken maar dan ben ik er nog langer mee bezig. Dus het zullen wel lange verhalen blijven.
Het gaat ons goed hier. Soms zit er wel eens een baaldag tussen maarja dat hoort er bij. Wel hebben we een beetje pech, het weer zit ons soms tegen. Zo hebben we in Costa Rica veel regen gehad en konden we de vulkaan niet zien, waaide het te hard op het strand in Nicaragua, misten we verschillende snorkeltochtjes, misten we de actieve vulkaan, hadden we veel bewolking en dus geen uitzicht op een andere vulkaan en ook nu in Guatemala hadden we regen en geen uitzicht. Het is zoals het is, maar wel jammer. Maar goed, verder rest: alles prima! Laat ik beginnen…..

Dat feestje, hebben we niet meer gebouwd. We besloten die avond om de volgende dag toch nog een poging te wagen om de actieve vulkaan “De Masaya” te zien. Maar dan zelfstandig. En dus gingen we op tijd naar bed om de volgende morgen vroeg te vertrekken. We gingen eerst met de bus naar het dorp Masaya zelf. We hebben er wat rond gelopen en zijn in een handicraft-hal geweest. Fien zocht cadeautjes voor haar nichtjes. Daarna zijn we op een koets gesprongen en hebben we ons laten rondleiden door dit stadje. Best een aardig stadje maar niet bijzonder. Later gingen we wat eten om van hieruit een taxi te nemen naar de ingang van het park voor de vulkaan. Deze was inderdaad gesloten. We kregen uitleg dat het er nu te gevaarlijk was. Natuurlijk moesten we even checken hoe het zat met de illegale toevoer van toeristen maar dit was echt niet mogelijk. Helaas….. Onze taxichauffeur zag onze teleurstelling en stelde voor om ons naar een oude gevangenis te brengen. Dit hebben we gedaan. We zagen hoe de gevangenen hier geleefd hebben. Het was een soort fort wat bovenop een berg lag. Weer terug in Grenada hebben we samen maar een paar biertjes gedronken. De volgende morgen hebben we afscheid genomen van Fien en zijn we doorgereisd naar Esteli, in het noorden van Nicaragua.

Esteli
Esteli is een leuk dorp met zo’n 40.000 inwoners. Het ziet er netjes uit. De 1e dag hier zijn we naar een sigarenfabriek geweest. Dit was erg interessant om te zien. Van begin tot het eind kregen we uitleg over hoe sigaren gemaakt worden. Het heeft zo’n 1,5 jaar nodig om een sigaar te maken vanaf het moment dat de bladeren geplukt worden. Esteli leeft van de sigarenfabrieken. Bijna alle inwoners verdienen hier hun geld mee. Van daaruit begon de mural-tour die we ook geboekt hadden. In dit dorp zijn ontzettend veel muurschilderingen. Oude tekeningen die veel vertellen over de geschiedenis van het land. Echter viel deze tocht een beetje tegen. Ja, we zagen mooie tekeningen. Maar deze waren redelijk nieuw en lieten zien dat de burgers sociaal moeten zijn en ze promoten het opruimen van afval en het behoud van de natuur. Wel is duidelijk zichtbaar dat dit stadje schoon is t.o.v. andere plaatsen. Later hoorden we van anderen dat zij wel de echte oude schilderingen gezien hadden. (????) Ook hoorden we die avond van Fien dat zij toch nog een dagje gebleven was in Grenada, en….. ze was op de actieve vulkaan de Masaya geweest. Sjit, ik was wel een beetje jaloers. Maarja, het gaat zoals het gaat!
De 2e dag in Esteli zijn we naar Somoto gegaan. Eerst 2 uur bussen. Daar aangekomen werden we bij het station opgepikt en naar een dorpje gebracht. Dorpje? Een community van enkele huisjes. Hier konden we ons omkleden en onze dagrugzak achterlaten. We vertrokken snel. Dit was een erg mooie dag. Deze dag liepen, zwommen en klommen we door een kloof heen tussen de bergen door. Eerst moesten we een half uur lopen om bij de ingang van de kloof te komen. Eenmaal daar liepen we dus over de rotsen en door het water. De kloof werd steeds smaller. Er waren enkele punten waar je van een rots af het water in moest springen. Deze waren zo’n 2 meter hoog maar je kon er ook voor kiezen om hoger te springen. Wij pasten hiervoor. Op een gegeven moment werd de kloof erg smal en hier moest echt gezwommen worden. Het was erg mooi. Daar dobberden we dan in het water tussen 2 steile rotswanden door. Wauw!  En zo gingen we verder. Het laatste stuk van de kloof konden we met een bootje mee om het laatste stuk weer terug naar de start te wandelen. Hier kregen we nog een goede maaltijd voorgeschoteld. Uiteindelijk begeleidde onze gids ons weer naar de busstop om deze dag af te sluiten. Dit was voor ons de laatste dag in Nicaragua want voor de volgende dag hadden we een internationale bus geboekt naar Guatemala. We zagen er best tegenop; een busrit van zo’n 14 uur. We hadden besloten om Honduras en El Salvador over te slaan. Het zijn toch minder veilige landen en zo houden we meer tijd over voor Guatemala en Mexico. Dan maar in 1 dag reizen, dan hebben we dat ook meteen gehad. De busrit is ons eigenlijk reuze meegevallen. Er was een reisleidster in de bus die veel regelde. We moesten natuurlijk 3x de grens over. Nicaragua-Honduras-El Salvador-Guatemala. Via de reisleidster hoefden we bij de grenzen maar 1x in- of uit te checken wat wel erg prettig was en veel tijd bespaarde. Gelukkig moesten we wel de bus uit waardoor we toch de benen konden strekken. We kregen lunch en diner in de bus en ook geregeld werd er voor drinken gezorgd. Er was ons verteld dat we om 19.00 uur zouden aankomen in Guatemala City. 19.00 uur werd 22.00 uur wat wel laat was. Eenmaal daar namen we een taxi naar Antigua. Dit was een uur rijden en uiteindelijk stonden we om 23.45 bij ons geboekte hostel voor de deur. De deur was al dicht, even aanbellen dus. Bij het openen van de deur zij de man meteen: wij zitten vol. Maar wij hadden gereserveerd! Helaas, deze reservering was niet doorgekomen. Dit kan natuurlijk niet (dit was via booking.com), maar goed; het zij zo! Gelukkig hielp de man ons en na een telefoontje konden we bij een ander hostel vlakbij terecht.

Nicaragua in het algemeen
De mensen zijn, zoals overal in CA, erg vriendelijk hier. Nicaragua heeft een erg droog en dor landschap. Natuurlijk zie je vele vulkanen. Waar je ook bent, er is altijd wel een vulkaan in de buurt. In het noorden word het weliswaar wat groener. Nicaragua heeft cultuur; mooie oude gebouwen.

Munteenheid                                                 Cordoba

Bier                                                                30 Cordoba

Marlborro                                                      50 Cordoba

1. Claire:
    10 maart 2016
    Leuk verhaal weer! En ik snap dat je bepaalde beslissingen neemt t.a.v. veilig reizen.... en tja dat het weer niet meewerkt... echt wel balen, maar het is inderdaad niet anders.

Hier is nog alles rustig.......

Liefs x
    Claire
  2. Ineke:
    10 maart 2016
    Mooi om te lezen en hopelijk worden jullie in Guatemala, Belize en Mexico niet teleurgesteld. We blijven jullie volgen, uiteraard, abrazos van ons 2
  3. Irma Hulsman:
    10 maart 2016
    Doe maar gewoon lange verhalen, ik geniet er elke keer van
  4. Ruth & Albert Ducrot:
    11 maart 2016
    We gaan jullie in de gaten houden!
    Vond het erg leuk om jullie te ontmoeten. Jammer dat Ruth er niet (helemaal) bij was vanwege griep...
  5. Berry, Shirley, Jori en Nicky:
    11 maart 2016
    Inderdaad, gewoon lange verhalen blijven schrijven please!
  6. Alda:
    12 maart 2016
    Hoi, hoi,
    Wat een heerlijk verhaal weer, en gewoon lekker doorgaan met schrijven! Ik geniet er iedere keer weer van!

Leuk dat jullie bij Albert en Ruth geweest zijn en volgens mij nu aan het genieten zijn van het prachtige meer!

Ik kijk weer uit naar jullie volgende nieuwe ervaringen.

XX
    Alda
  7. Louis van Bracht:
    12 maart 2016
    Hoi Marielle en Ronald, nog van harte gefeliciteerd allebei( wel 10 en 9 dagen te laat volgens mij. Beter laat dan nooit! Ga vooral door met jullie verslagen, want jullie maken tenminste van alles mee, waarvan wij ook kunnen genieten!
    Reis ze verder nog, en kom straks alletwee weer gezond en voldaan terug!
    Groetjes van Mini en Louis
  8. John Reijnders:
    13 maart 2016
    mooie reis,mooie foto,s!!!
    ook van de vorige reizen had ik even bekeken,super!!!
    groetjes vanuit castenray
  9. Natasja:
    13 maart 2016
    Hee daar
    Jammer van het weer maar idd genieten van wat wel kan;-)
    Gewoon lekker blijven tikken;-))) And have fun out there!!!
    Dikke knuffel