Reizen algemeen

10 oktober 2009 - Vung Tau, Vietnam

Tja, de meeste vragen zich natuurlijk af… “Hoe bevalt het reizen nou na een tijdje weg te zijn?”. En hier volgt ons antwoord. Het is een geweldige ervaring!! Het begin van onze reis was georganiseerd, wat ten eerste een relaxte start was en een hoop gerompslomp voorkwam, aangezien er een registratieplicht in rusland is om de 72 uur. Ook maakte dit qua geldkosten niet zoveel verschil, wat natuurlijk ook een belangrijk punt is als je een jaar gaat reizen. Financieel gezien gaan we erg goed, in Nederland  hebben we een dagbudget per land opgesteld en hier zitten we onder.

Ik moet wel wennen aan het afdingen, het scheelt ook erg per land, Marielle is hier TE goed in, en denkt echt op alles te moeten pingelen. Hier in Vietnam proberen ze je als (rijke) toerist echt een poot uit te trekken, is niet erg, maar niet met liegen en valse beloften daar kunnen we ons beiden erg over opfokken. En we missen natuurlijk een vaste woonplek, na een tijdje is ‘thuis’ dan gewoon de plek waar je op dat moment verblijft. En een tijdelijk ‘thuis’ vinden is tot nu toe altijd gemakkelijk gegaan, zelfs om 01:00 midden in de nacht in een vreemde stad! En de inrichting van je nieuwe ‘thuis’ heb je gewoon in je rugzak, that’s it! Ja…., in het begin is’t wel effe wennen dat in-  en uitpakken, en wat praktisch pakken lijkt als je vertrekt blijkt tijdens het reizen zo onpraktisch te zijn als het maar zijn kan! Na verloop van tijd leer je dit wel, eerst waren we soms wel een uur aan’t pakken en tegenwoordig zijn we in een kwartier klaar voor vertrek. Wel is het een feit dat we minder moeten meezeulen, onze rugzakken wegen beide 21,5kg, wat veel te zwaar is. Het valt ons tot nu toe wel een beetje tegen hoe weinig backpackers je tegenkomt, we hadden er veel meer verwacht. Azie schijnt toch erg veel bereist te worden, maar daar merken we weinig van tot nu toe. Het is natuurlijk leuk andere backpackers te ontmoeten om over reisplannen en bezochte plaatsen te praten, om vervolgens te gaan twijfelen waar we heen gaan. Tussen ons gaat het toppie, Marielle neemt mijn goede eigenschappen over, zoals iets relaxter (lees lui) zijn, en ik…. ben 36… dan ben je al gevormd, niks meer aan te doen,ha,ha. Het reisverslag wat door jullie wordt gelezen wordt dan ook voor 95% door Marielle gemaakt, dit is haar ding en ze doet het fantastisch, maar er gaat wel erg veel tijd in zitten. En foto’s, die gaan we veel mee mee naar Nederland nemen, we schieten veel plaatjes, soms blijf je aan’t knippen. De wc’s zijn t.o.v. China gelukkig een stuk beter vaak gewone wc’s en soms een Frans toilet. Tja, zoals jullie gelezen hebben kan het reizen ook lichamelijke gevolgen hebben. We zijn beide al aan de race geweest, bij mij kwam dit regelmatig terug en gelukkig niet bij Yelle. Ook airco’s in bussen vindt ik niks. Geheid dat ik er last van krijg, heb m’n zeemzakdoek (keigoede aankoop trouwens) al regelmatig moeten wassen! We hebben besloten om het reizen ook anders te doen, meer inpulsief zonder te veel te plannen, hierdoor mis je teveel leuke dingen. Zo hebben we al een aantal keer ‘houdoe’ gezegd tegen mensen waar we best nog wel een tijdje mee hadden willen doorreizen. Ook qua vervoer gaan we het anders doen, altijd bussen en treinen betekend ook vaak uitkomen in de geijkte plaatsen en dus erg toeristisch, waardoor je geen echte indruk krijgt van hoe de mensen hier leven. Vaak zie je onderweg de leuke dingen, maar dan zit je in een bus waar je niet uitkunt, minder dus!  De oplossing; huur eens een motor(tje), of een auto met chauffeur. Dit gaan we in de toekomst maar eens regelen, dan ben je veel flexibeler en zie je veel meer van een land. Tot slot wil ik zeggen dat we Nederland ook wel eens missen, in de trend van lekker een biertje in de kroeg drinken, op bezoek gaan bij vrienden en familie, of even knutselen aan een motor.  Maar dit komt wel weer als we uitgereist zijn. Tot Later….

1. anja hoogerwerf:
    10 oktober 2009
    Hoi daar in verweggiestan, fijn dat jullie het zo naar het zin hebben, ik ben jullie nu aan het volgen, super die verhalen. Mooie foto,s ook, geweldig. Nou reis ze weer, groetjes Anja uit Den Helder.
  2. Math,Ria en Kids:
    10 oktober 2009
    Ha jullie daar in verwegistan, ik las dat jullie het goed naar jullie zin hebben, gelukkig maar. Nog bedankt voor de kaart. De verbouwing gaat snel, de stucadoor, tegelzetter zijn al geweest en maandag komt de keuken. Het word kei mooi. Math wil over twee weken een paar foto's sturen.
    Verder is hier alles goed, het begint weer herfst te worden dus truien weer. Nou reis ze nog en tot mails.
    Groetjes en liefs van Maik Kim, Justin, Math en Ria
  3. Loes:
    10 oktober 2009
    Ha leuk weer wat te lezen.
    Wordt tijd jullie weer te horen en zien!
    We hebben nl een nieuwe computer!!!!!!!!
    See ya
  4. Ed en Henriette:
    10 oktober 2009
    Hey, de groeten van 't mot nie gekker worre. Vandaag vriendendag. We hebben zojuist gepaintbald en vanavond lekker eten en stappen. We zullen er eentje op jullie reis drinken!

Zelf ga ik eind van het jaar ook weer weg. 3 weken kamperen in zuidelijk Afrika: de bekende route Johannesburg - Victoriawatervallen, Botswana, Namibië en oud op nieuwe vieren in Kaapstad. Kan slechter dacht ik. Jullie nog veel plezier in Azië.
    Groetuh, Ed
  5. Ad van Tiel:
    Hoi Ronald en Marielle.

fijn te lezen dat alles naar wens gaat.
    En, Ronald, nog geen zin een een lekkere Bossche bol, die van J de Groot.

Groeten
    Ad
  6. Claire:
    11 oktober 2009
    Ha luitjes,

Super om te horen dat het jullie daar nog steeds goed vergaat.
    Goed plan om inderdaad zelf vervoer te regelen. Is inderdaad veel makkelijker, en zo ben je veel flexibeler in dingen bezoeken en kun je nog eens besluiten dat wanneer het ergens leuk is langer te blijven. Vooral doen, want de plekjes die je zo onderweg tegenkomt zijn vaak het mooiste. Zo spreken we een beetje uit ervaring :)

Nou heel veel plezier nog! We kijken alweer uit naar het volgende verslag.

Groetjes
    Joost en Claire
  7. math en maria van rhee:
    11 oktober 2009
    Now now wat een avontuur zeg voor jullie twee daar ,kan me inderdaan in mijn gedachten voorstellen hoe het daar is fijn dat jullie veel meemaken.
    We blijven jullie volgen groetjes math en maria...
  8. Wanda:
    12 oktober 2009
    Hey leuk om te lezen,marielle goed dat je ronald eens aan het werk hebt gezet.
    Ik zie jullie daar wel op een motortje rondrijden of je eigen laten rondrijden.
    Geniet lekker van het weer , want hier is het alweer hopenloos(regen,koud).

groetjes wanda
  9. (ex)collega Niek:
    14 oktober 2009
    Hoi Ronald,heb je de motor niet bij,ga je toch nog racen echt iets voor jou. laat het jullie goed gaan,we lezen wel hoe jullie reis verder verloopt.groetjes Ruth en Niek
  10. Mariska:
    15 oktober 2009
    hey halloa

Fijn dat het jullie nog allemaal zo bevalt,
    Hier is het koud, en echt koud, moest vanmorgen verdorie al mijn autoramen gaan krabben,
    Verwarming weer aan, winterjassen weer van de zolder.

Geniet er van.

Doei