1e helft

12 februari 2010 - Rio de Janeiro, Brazilië

1e helft

Hi everybody! Leuk dat jullie dit weer lezen. Ja, dat willen we als eerste zeggen;”We vinden het erg leuk dat jullie ons allemaal blijven volgen”.  De verslagen zijn toch altijd erg lang en ik kan me voorstellen dat je niet altijd tijd en/of zin hebt om deze te lezen.

Nu, na een dik half jaar, zit de helft er alweer op. We zitten nu in het vliegtuig en zijn onderweg naar Frankfurt wat wel een beetje vreemd is; we vliegen gewoon richting Nederland! Maar goed; van daaruit vliegen we door naar Porto en naar Rio om onze 2e helft v/d reis te beginnen. Onze reismoeheid is weer helemaal over. Wat dat betreft heeft de laatste 10 dagen vakantie vieren ons wel goed gedaan. We hebben er allebei zin in om weer te gaan backpacken en weer op low budget te gaan leven. De laatste dagen hebben we wat royaler geleefd maar dit is toch een heel andere manier van vakantie vieren en dus gaan we weer voor low budget. De 1e week in Rio zal dit nog niet gaan lukken denk ik (dat weet ik wel zeker!) maar daarna gaan we er weer voor. Lekker er weer op uit, plaatsen bezichtigen, contact met lokalen krijgen en weer dingen ondernemen.

Qua budget hebben we het goed gedaan in Azie. We zitten ruim onder onze begroting en dat terwijl dit inclusief de ziekenhuiskosten en alle vluchten is, zelfs de oversteek naar Amerika! SUPER dus!!!

Van onze goede voornemens is niet veel terecht gekomen. Ik rook nog steeds als een ketter, de verslagen zijn nog steeds erg lang en meer water drinken vinden we soms toch wel lastig. Wel hebben we minder bier gedronken (omdat het er gewoonweg niet was!) en zijn we actiever geworden. Verder is het toch lastig om een lichte rugzak te hebben; te veel spullen bij ons. Op dit moment wegen onze tassen weer zo’n 16 kilo, wat wel oke is, maar eigenlijk nog steeds te veel. Dit niet alleen vanwege het gewicht maar ook voor het volume. Onze tassen zaten altijd tjokvol waardoor alles precies op dezelfde plek moest zitten. Nu met minder gewicht en volume kan de tas makkelijker ingepakt worden. Ik ben inmiddels helemaal verbannen bij het inpakken van de tassen. Als ik mee zou helpen duurt het veel langer en sta ik Ronald in de weg waardoor hij het liever alleen doet; de dagrugzak(ken) zijn dan mijn taak. Bij het inpakken v/d tas komt het geregeld voor dat Ro begint te tieren…., inmiddels weet ik dat dan de electrische tandenborstel aan gaat bij het sluiten v/d tas. Dit gebeurd soms wel 5x achter elkaar! Aaarch…! En dan moet de tas dus weer open gemaakt worden. Ook wij samen hebben wel eens onze “bek”-vecht-problemen (letterlijk & figuurlijk!), maar dat HOORT zo in elke relatie!!!

Verder ben ikzelf een stukje van mijn tand kwijt, doet Ronald’s camera rare dingen (heeft ooit een kwak water opgevangen), zijn onze Teva’s “NU AL”aan het scheuren en doet mijn camera het weer perfect! De aanpassingen van mijn camera waren, zoals we al vermoedden, niet al te best gemonteerd. Het schroefje (M1,5) v/h stekkertje, wat aan de buitenkant gemonteerd zit, ging geregeld los zitten. Ook het soldeerwerk van de mondbediening was prut. Tijdens de laatste 6 mnd. hebben we hier geregeld gezeik mee gehad. Gelukkig ben ik aan het reizen met een echte Ronald MacGyver die alles fixen kan (behalve zijn eigen elleboog!). Met een zakmes, tyreps, vuur, paperclips en lijm (made in NL) kom je een heel eind! Één ding weet ik zeker; die afstandsbediening gaat nooit meer los!!! Goed man! (sorry Bert!).

Inmiddels zitten we op het vliegveld in Porto. Het is lekker fris hier om kwart over drie in de ochtend. Net een poging gewaagd om even een dutje te doen op zo’n lekker stalen bankje, maar we kunnen beiden vertellen dat dit mislukt is. DAMN. In het vliegtuig hebben we ook al niet erg goed kunnen slapen en dus hangen onze doppen, na zo’n 26uur wachten en vliegen, op half twaalf. In Frankfurt zag de wereld er mooi wit uit en Marielle was niet meer te houden; SNEEUW YES!!! En dus moesten we naar buiten om even in de vallende sneeuw te staan. Brrrrr….. KOUD!! Marielle dacht gelijk aan wintersport en tiroler mannen, terwijl Ro aan een lekkere warme kachel dacht.
Onze aansluitende vlucht van Frankfurt naar Porto had een dikke 2,5 uur vertraging waardoor een hotelovernachting in Porto geen nut meer had, dus weg nachtrust.

Dus daar aankomend om 2:30 am was er niks open en kon je nog geen bakje koffie krijgen SJIT. Nu dus maar aan het typen…., gaahaaaap!!

In Azie hebben we een mooie tijd gehad. We hebben heel wat landen gezien en hier een indruk van gekregen. Algemeen kunnen we over Azie zeggen dat het er mooi is, de mensen vriendelijk zijn, dat er heel veel gerookt word en dat er veel rotzooi ligt. Ronald word veel toegelachen vanwege zijn kapsel en hij krijgt vaak de vraag of hij in dienst zit, zo breed als dat hij is! Ons werd om cijfers gevraagd; hier komen ze!

Rusland - 8
Een mooi land voor wat betreft de natuur en ook de cultuur. De grote steden zou ik vermijden aangezien de mensen daar nogal nors zijn. Wij zouden er graag nog eens terug gaan.

Mongolie - 8
Uitgestrekt en weids; erg mooi! Slapen en eten bij ger-tenten. Kameel rijden, paard rijden, woestijn maar ook veel groen en water(vallen). Avontuurlijk. Toch hoeven wij hier niet meer heen terug; het ligt uit de richting en we zijn er nu geweest.

China - 9
Mooi land met veel cultuur. Gemakkelijk te bereizen met goed openbaar vervoer. Mooie natuur. Openbare wc’s zijn goor, en mensen (mannen vooral) staan niet stil bij hun spuuggedrag (cultuur?). Voor de rest een topbestemming. Hierheen gaan we zeker nog eens terug.

Vietnam - 6
Mooi land met variaties in natuur. De mensen zijn vooral in Noord Vietnam erg irritant. Ze bedriegen je en liegen je gewoon voor. Alles om van jou geld los te krijgen. Hier hoeven wij waarschijnlijk nooit meer heen.

Cambodja - 6
Mooi land maar redelijk ééntonig. Als je de grote trekpleisters gezien hebt dan heb je het land ook wel gezien. En dat hebben we, dus gaan we er nooit meer heen.

Laos - 8
Mooi schoon land. Mensen zijn vriendelijk en actief. Erg mooie natuur. Hier gaan we zeker heen terug. De ronde door dit land hebben we ook niet kunnen afronden door ons ongeluk toen.

Thailand - 7
Ook Thailand hebben we niet kunnen bereizen zoals we wilden en hebben we dus amper gezien. Hetgeen wat we gezien hebben, behalve het ziekenhuis dan - wat overigens ook een mooi gebouw is-  was erg mooi. Het Noorden van Thailand willen we beslist eens bezoeken.

Indonesie - 9
Is erg groot en heel erg variërend. Mooie eilanden, zon, zee en strand, veel cultuur, bergen, watersportmogelijkheden enz. Hier kun je eigenlijk van alles wat vinden. Wel is het duur om te bereizen; alles moet met de boot of het vliegtuig. In Indonesie valt er nog veel te zien en hier zullen we beslist nog eens heen gaan.

Carnaval
We weten niet wanneer we dit on-line kunnen zetten, maar……we wensen iedereen een goede, te gekke, leuke en (niet) te zatte carnaval! Of……….; we hopen dat jullie een flinke kater hebben en helemaal k.o. op de bank liggen en een mooie 4 dagen achter de rug hebben!

Hustlers
Het wintertreffen staat weer voor de deur. Misschien met sneeuw…..? Zou wel “cool”zijn! Maak er een goeii weekend van met goei muziek, goei volk, goei bier, goei zin en een mooi Megagoei kampvuur! ENJOY, we will think about you! And drink a beer!

Ex Collega’s Ronald
Hallo daar, hoe is het bij Comatech? Alles weer aan het aantrekken of zit de klad nog steeds in de metaalwereld? Jullie zullen het niet geloven maar soms mis ik het wel, het aankloten met dat staal. Maar dat komt in de toekomst wel weer. Verder nog bijzondere dingen gebeurt daar? Wordt er nog gebeund? Heeft Tony verkering? Hoop in ieder geval dat alles lekker loopt, zodat ik eens een bakkie koffie kan komen drinken bij jullie en een hele middag avonturen vertel haha.. Groetjes.

Ex Collega’s Marielle
Hoe gaat het daaro? En natuurlijk hoe gaat het met de zaken? Wordt het weer wat drukker? Zijn er al nieuwe “grote”klanten binnen gehaald? Hoe draait PP, word het steeds drukker? Zijn er al nieuwe collega’s en Erik, zit je nog op je stekkie of ben je inmiddels geswitched? Sjaak,hoeveel dagen moet je nog, ben je aan het aftellen? Leo.... BOE!! Theo, niet te hard werken he! En Annegret; nog steeds zo veel aan het fietsen? Monique, ben je al gestopt met werken? Geniet ervan he! Is er al een vervanger voor Monique, Dick? En Dick, waar gaan de vakanties heen? Wies, ik probeer wat (kleine) stenen mee te nemen voor je.Guus, nog steeds aan het tennissen…? En last but not least; Irma, hoe gaat het met jou? En met je hond(je) diesel?? Lekker carnavallen he!!

Duke & Kane,
Wat leuk, dat jullie onze verhalen meelezen! In Europa ga je naar de dierentuin maar hier wonen de dieren gewoon in de bossen en niet in een kooitje. Voor de dieren zelf wel zo fijn! Maar dat is dus wel oppassen geblazen…., want zo zijn ze ook gevaarlijker! En hier ligt geen sneeuw!

Cor, Meggie & Max,
Heela, bedankt joh voor al tips die je hebt verzonnen….. oeps verzonden! Haha! We zullen onze ogen open houden voor een….. hoe heet zo’n ding… ff checken… trommel! Maar in den Bosch hebben ze ook carnaval…..dus feest ze.
Renate,
Yep, mooi rood is niet lelijk. Maar dat wist je al!!

Anja,
Wauw, ter grootte van een A4, da’s wel erg groot! Mooie tattoo!

Vera,
Hoe gaat ie? Ik hoop dat je tegen de tijd dat wij terug komen gewoon stoer op de motor komt aanrijden. Of veel eerder al?!!! Hoe gaat het ermee? En what about de vakantieplannen?

Roy,
Enne…, hoe bevalt het motor rijden? Stomme vraag natuurlijk! Maarre… wat voor een motor (be)rij je nu? Hoe is het met de liefde? Ben je inmiddels met die “ene”opleiding begonnen?

Joost & Claire
En Clair, heb je al lampen gekocht…? Joost mag het weten!

Geert
Hoe bevalt het nou,….. dat Solo rijden?
Niels
Hoe gaat het met je project? En al een uitlaat in elkaar gelast?

Wilco
Lukt het met je nieuwe klant uit vlijmen? Nog een auto gekocht en Marielle een kat?
Wanda
Ga je werken of in Venray carnavallen. Hoop het laatste, is altijd gezellig daaro.
Gerben,
Zit je bank nog gewoon goed? Af en toe wel invetten he!

Hanneke & Aron
Leuke foto van jullie nieuwe aanwinst; Dokus

Karel & Heidi
What the Fuck! Ook de simpele dingen in het leven zijn mooi. En vaak des te belangrijker!! Geniet ervan!

Familie Meul
Nounou, nu al schor? Dat gaat nog wat worden dan. Maarja.., we zijn de jongste niet meer he!  Feest ze!

Chris, Esther en Theo
Al wat “winterproefritten” gemaakt op de Magna en zijn jullie alweer in Schotland geweest?
Reinder en Thea
Ga je op je Yamaha-zijspan scotland onveilig maken, effe duwen en/of lopen.
Bas & Geertje
Een hecht gezinnetje aan’t worden?
Danique
Flink aan het feesten in de jeugdraad, of misschien als Prinses??

Rianne
We zijn benieuwd naar je vrijwilligerswerk in Suriname. 3 mnd toch…? Lekker hoor! We zullen je in de gaten houden! Misschien heb je t.z.t. goede tips voor ons. In ieder geval heel veel plezier daar!!

Ed
Ja, parachute springen is gaaf he! Nog niet zo lang terug van Z-Afrika maar ik verwacht dat je alweer een nieuwe bestemming in gedachten hebt. En…., gaan we elkaar zien?

1. Ed en Henriette:
    Ha Mariëlle en Ronald,

Op de eerste plaats heel veel plezier in Zuid-Amerika. Ik zou er meteen weer terug naar toe willen. Toch heb ik andere reisplannen dit jaar. Ik wil naar Vietnam of Mali. Maar dat zal wel in najaar of winter worden. Heb vanmiddag de laatste stuptrekkingen van 6 weken carnaval gehad, dus nu effe niks als rust. Blijf schrijven, blijf ik volgen.
  2. Cor:
    Hallo Ron en Marielle,

Ik ben Blij wat van jullie te horen maar dat snap je wel als je mijn sms hebt gehad.
    Ik weet nu dat het jullie niet waren.
    Maar je bent gewaarschuwd gebruik zoveel mogelijk de taxi in Rio is spot goedkoop en veilig buiten de grote steden is het wel veilig in Brazilie.
    Ik ben wel heel erg benieuwd naar de verhalen over het carnaval.
    Die trommel is geen trommel maar een soort rommelpot met een stokje in het vel maar dan aan de binnenkant.

Wij hebben hier een superfeest gehad met onze nieuwe sambaband.

Veel plezier in Brazilië en ik wacht op jullie nieuwe verhalen.
    Groetjes Cor en Mechie
  3. Mariska:
    Hey Hallo,

Geweldig om weer wat van jullie te horen,
    Maar hoe was carnaval in Rio,
    Hier in Venray was het echt weer super tof.
    Martha, Loes en ik zijn zelf voor het eerst naar hazinnenavond geweest en dat was zeer leuk wel wennen zo zonder mannen, we konden niet flirten of zo. Volgend jaar ga je mooi mee.
    Lekker zaterdag en maandag nog op pad geweest en genoeg biertje genuttigd het was super. Zondag met de kids geweest en die vinden carnaval gelukkig ook wel leuk. Nou tot over een half jaar.

Dikke kus Mariska
  4. Rianne:
    20 februari 2010
    Ik volg jullie op de voet. Het is elke keer weer leuk om jullie verhalen te lezen.En als ik tips over Suriname heb t.z.t dan zal ik ze jullie zeker geven.
    Maar eerst wacht ik nog enkele verhalen van jullie af...
  5. Angela, Koos en Bart:
    Hey daar

Geweldig te lezen dat jullie weer een beetje opgeladen zijn en weer zin hebben in het tweede deel van de reis.
    Hopelijk is hij net zo mooi als het eerste deel. Dit heb ik steeds op de voet gevolgd. Ze zijn lang, de verhalen, dat is waar. Maar juist daarom heerlijk om te lezen.
    Heel veel plezier daar en maak er wat van !!!

Cheers !!! Angela, Koos en Bartje xxxxxxxxx
  6. Vera en Rolf:
    Heela,

Hier in het "Venray aan de Maas"(sinds 1 Januari) is alles goed. Bij Rolf op het werk is het vrij rustig, vanwege het weer voornamelijk. En bij mij is het wat onrustig vanwege reorganisatie. Tja.... het motorrijden..... Kut sneeuw!!! Vanaf December weinig lessen gehad, hoop dat het weer snel beter wordt. Rolf is druk bezig met z'n zijspan, is het helemaal aan het opknappen.

Veel reis plezier en tot over een half jaartje.

Dikke kus en knuffel, Vera.
  7. Martha Vievermanns:
    hoi m&r.
    wij hopen dat jullie genoten hebben van het carnaval,
    zijn benieuwd hoe dat is.
    genieten nog steeds van jullie verhalen.
    eindelijk is de sneeuw weg hier,en is het bijna wintertreffen.
    nog heel veel reisplezier.
    xxxxxwimm en martha.
  8. Irma Hulsman:
    23 februari 2010
    Hey lieve luitjes,
    Ik heb zoals gewoonlijk weer heerlijk genoten van jullie avontuur.
    Nou Marielle wat zal ik gaan zeggen over de NLW, ik laat dat wel aan mijn collega's over (HaHaHa)
    Ik zit in iedergeval goed op mijn stekkie, maar dat wist je al.
    Leuk dat je de naam van mijn hondje nog weet, hij is nog altijd even verwend en lief.
    De carnaval was super (2 dagen gevierd) en dat voor iemand die er eigenlijk helemaal niet van houdt.
    Ja, je leest het goed carnaval is eigenlijk niet echt mijn feestje, maar ik vrees dat daar verandering in gekomen is.
    Hou ouder hoe gekker zullen we maar we maar zeggen.

Ik wens jullie nog heel veel reis plezier, zorg goed voor jezelf en hoop snel weer iets van jullie te lezen.

Groetjes en een dikke X
    Irma
  9. Ilona, Niels en Loraine:
    23 februari 2010
    Ha M&R
    Gewoon doortikken M. ik vind het prachtige verhalen.
    Harleyprojecten liggen even stil omdat ik al 2 maanden met een Toyo bushtaxi bezig ben (veel laswerk)en het weer nog niet uitnodigend genoeg is.
    Veel plezier in Z.A en we horen snel weer wat van jullie.
    Groeten Ilona,Loraine en Niels
  10. Wanda:
    24 februari 2010
    hey fisches.

Geniet nog iedere keer van jullie reisverslagen,ben nu ook aan het aftellen bijna 13 maart lekker 3 weken vakantie.Ben natuurlijk met carnaval in venray geweeest,kan niet altijd werken.Ik ben mischien de eerste maar ik wil jullie al van harte feliciteren met 1 maart ronald een dagje ouder en 2 maart marielle een dagje ouder is ook zo moeilijk om te onthouden ha ha.Maak er iets leuks van dan doe ik dat ook .lang zullen ze leven lang zullen ze leven PROOST FISHES groetjes wanda
  11. Jac Erprath:
    28 februari 2010
    Hallo globetrotters.

Wat goed zeg dat jullie ook nog eens aan jullie hardwerkende collega's denken.
    Marielle wilde weten hoe het met de collega's van de NLW gaat?
    Nou , je kunt straks als je terug zou willen komen , zo weer invallen.
    hier is helemaal NIETS veranderd.
    Alles is nog net zoals bij je vertrek, alle goede voornemens ten spijt.
    Dus deze grijze veteraan is er ook nog.
    En AFBOUWEN doet ie ook nog steeds.
    Je vroeg of ik al aan het aftellen was?
    Nou reken maar, het zijn nu bij dit schrijne nog ongeveer 470 werkdagen oftewel nog 3384 uurtjes.
    Ik wil jullie nog wel even complimenteren met die geweldige verslagen. Het is net of wij in jullie rugzak meereizen. En Marielle , wat maak je geweldig mooie kiekjes. Ga vooral zo door en laat ons hier met jullie meegenieten.
    Veel succes en reisplezier op jullie 2e helft van de reis.

Groeten van

Grand old silverhead

Jac
  12. Geert, Sieb, Roy en Rick:
    28 februari 2010
    In Rio zal het met de carnaval wel warmer zijn geweest als in Nederland, was koud maar wel heel gezellig.
    Alvast allebei gefeliciteerd met jullie verjaardag, we drinken er wel een paar op met het treffen.
    Zullen blij zijn als jullie weer terug zijn en weer een knuffel kunnen geven.
    Nog heel veel plezier en geniet ervan.
    gr. Geert, Sieb, Roy en Rick
  13. Bertus:
    Hoi Marielle & Ro,
    alle twee van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen,
    Zal er bij de Hustlers wel een paar op julie gezondheid pakken.
    geniet van de verdere reis en blijf schrijven,het is leuk om te lezen.
    Greetz Bertushd ut denbosch
  14. Martha Vievermanns:
    1 maart 2010
    van harte profiat jullie twee,maak er een leuke dag van,en drink er een op ons dan doen wij dat zaterdag op jullie.
    xxxxx wim en martha.
  15. Henri:
    Hallo Ronald en Marielle

Gefeliciteerd met jullie verjaardagen.
    Misschien dat Ronald het nog weet we waren collega`s tot dat jullie vertrokken.
    Bij Comatech is het momenteel redelijk druk mogen niet klagen dus hopen allemaal dat we uit de dip zijn.
    Alleen is Mark de draaier vandaag bij zijn nieuwe baas begonnen dus die is vervangen door een nieuwe jongen zullen wel zien wat dat gaat worden.
    Wens jullie nog een prettige reis verder en zal af en toe lezen hoe het met jullie gaat.

Groetjes Henri
  16. de beste frezer van de wereld:
    2 maart 2010
    allebei van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen!! helaas geen auto's erbij, dus ook geen katten. wel 4-bak voor '66-er!!!ja ronald, ik heb eindelijk je advies opgevolgd. verder een fijne reis toegewenst.
    groetjes wilco en marielle
  17. Vera en Rolf:
    Heey,

Van harte gefeliciteerd allebei met jullie verjaardagen!!!!!! Fijne dagen en reis verder. We drinken er eentje op jullie van het weekend.

Groetjes xx Vera en Rolf.
  18. Rianne:
    2 maart 2010
    Ook van mij allebei van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag! Vier het lekker daar samen in Brazilië...
  19. Ilona, Niels en Loraine:
    Hey!!
    Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen!!!! We zullen er 2 op jullie drinken!

Liefs,
    Ilona, Niels en Loraine
  20. Ed en Henriette:
    Hoi,
    Van harte met weer een jaartje erbij. Lees binnenkort wel weer hoe jullie het gevierd hebben. Veel plezier nog. Ed.
  21. Loes en PP:
    PROFICIAT!!!!!!!!
    FEEST ZE!!!!
    Groetjes PP en Loes
  22. Guus Willems:
    19 maart 2010
    hey marielle en ronald

wat maken jullie toch leuke dingen mee, het is echt boeiend om te lezen deze vakantieverslagen, nog allebei proficiat met jullie verjaardag. blijf jullie volgen
    groetjes Guus