2e helft

23 september 2010 - Amsterdam, Nederland

Inmiddels zijn we alweer 3 weken terug in NL en wij kunnen jullie vertellen dat het echt even wennen is! Natuurlijk hebben we eerst onze families en naaste vrienden verrast,wat ook echt gelukt is. We hebben allerlei verschillende reacties gehad; tranen, geschreeuw, brede glimlachen en open gevallen gezichten; SUPER!! We vinden het fijn om weer terug te zijn en iedereen weer te zien, alhoewel we nog lang niet iedereen weer gezien hebben; maar dat komt nog wel! Wat het wennen betreft is het vooral het weer; ja…., best fris hier! Voor de rest is het heerlijk om het water uit de kraan weer gewoon te kunnen drinken, iedereen goed te kunnen verstaan en het wc-papier gewoon in de pot te kunnen laten vallen, om het door te spoelen zonder dat de wc verstopt raakt.
De eerste paar nachten hebben we bij Ma in Den Bosch geslapen en eenmaal in Venray bivakkeren we bij vrienden in huis. Afgelopen maandag zijn we verhuisd naar ons nieuwe stekje; een bejaardenwoning in Leunen. Hier hopen we te kunnen blijven wonen totdat we iets nieuws hebben maar zoals het er nu uit ziet moet dat wel lukken. We hebben wel mazzel dat dit zo snel kan want een eigen stekje hebben is toch wel net zo relaxed. Dan kun je, je eigen dingen weer gaan doen want vooral zonder werk en mijn eigen computer blijf ik het reizen missen.

Zuid Amerika
Ja…., hoe was de 2e helft? Ook Zuid Amerika was ontzettend mooi, maar we hadden niet anders verwacht. Wel is het in dit werelddeel veel meer kijken. Kijken naar natuur, naar hoe mooi het er is. Amerika is meer verdeeld onder rijk en arm. Het geldt voor alle landen dat ze er armer zijn dan in NL maar er zit in de landen onderling wel een groot verschil. Brazilië, Argentinië en Chili zijn nog redelijk rijk. Prijzen zijn soms bijna Europees te noemen. Bolivia en Peru zijn dan weer arm terwijl Venezuela (en volgens horen Colombia en Equador) daar weer tussenin ligt. In Aruba en Curacao zijn de prijzen natuurlijk bijna Nederlands. Amerika heeft onze spaarrekening dan ook flink laten kelderen.
De mensen zijn hier vriendelijk. Het is een redelijk schoon werelddeel, zelfs in de armere landen. De landen zijn groot waardoor de afstanden groot zijn. Door heel Z-Amerika heen loopt een redelijk goed openbaar vervoersnetwerk en er wordt veel per nachtbus gereisd.

Zoals we bij Azië gedaan hebben zullen we ook deze landen een punt geven.

Brazilië - 8
Hetgeen wat we gezien hebben was gezellig, mooi en leuk. Maar tevens was het maar zo’n klein stukje van dit immens grote land dat we hier misschien ooit wel terug zouden gaan.
Argentinië - 7
Het is vrij veel hetzelfde; vlak en dor. Dit is dan met uitzondering van de westkant, daar waar de bergen beginnen. Maar daar is het dan wel weer SUPERmooi! We zijn er geweest, hebben het gezien en zullen er dus niet weer heen gaan.
Chili - 8
(twijfel 9)
Super mooi land!! Gletsjers, ijs, bergen, meren, bossen, vulkanen (en actief!) en zee. Alles bij elkaar! Er zijn nog plekken daar die we graag zouden willen zien maar om er speciaal voor heen te gaan…? Waarschijnlijk zullen we er nooit meer komen.
Uruguay - 6
Het waren maar 2 daagjes en dus kunnen we er niet veel van zeggen. Het viel ons een beetje tegen. Veel muggen en geen schone zee. Wel zijn we hier een avond heerlijk  op stap geweest. Voor ons was het hier niet boeiend genoeg om terug te gaan.
Bolivia - 8
Erg variërend land; zoutvlaktes, bergen, rotspartijen, hoog liggende dorpen, jungle en natuurlijk het hoogst bevaarde meer ter wereld. Ook mooie cultuur met al die bergvolkeren. In totaal; erg mooi!! Hier zijn we vrij lang geweest en we hebben het land echt gezien. Geen herhaling meer dus.
Peru - 8
Hier zijn we maar even geweest, alleen in en rond Cusco. Erg mooi en je proeft ook duidelijk de cultuur. Dit samen met mijn reis hier maakt mijn plaatje compleet. Gezien; hier komen we niet meer terug.
Aruba - 6
Zon, zee & strand. Voor ons een aangename afwisseling, maar meer was het ook niet! GEZIEN!
Venezuela - 9
Geweldige natuur! Erg afwisselend; bergen, meren, savanne, ACTIE (!!), strand & zee,  amazone, eilanden en veel cultuur. Grote nadeel van dit land is de onveiligheid
(of toch een 7 ??).
Hier zijn we lang geweest en we hebben het echt gezien.
Curacao - 6
Zon, zee & strand. Mooi voor een weekje relaxed rond te hangen maar het heeft beslist geen reizigersdoelen. Nope, nooit meer heen!

De foto’s v/d laatste paar weken zijn toegevoegd in de mappen Venezuela en Curacao.

1. Martha Vievermanns:
    23 september 2010
    MARIELLE EN RONALD.
    IK KAN ME VOORSTELLEN DAT JULLIE HET ERG JAMMER VINDEN DAT HET AGELOPEN IS,MAAR WIJ ZIJN BLIJ DAT JULLIE WEER ONDERS ONS ZIJN,AL ZAL IK DE MOOIE VERHALEN ERG MISSEN,DAAR HEB IK VAN GENOTEN VOORAL HOE JIJ DAT ALLEMAAL OMSCHREEF ALS OF IK ER BIJ WAS.
    MAAR NOGMAALS HARTELIJK WELKOM IN ONS KIKKERLANDJE.
    WIM EN MARTHA.
  2. Jo Reijnders:
    23 september 2010
    Hallo Marielle en Ronald

Toch weer fijn te horen dat jullie weer thuis zijn in goede gezondheid, je weet het daar maar nooit in die verre landen wat je allemaal op kan lopen.
    Maar wat heb ik genoten van jullie reis, en jullie verslagen, het was of ik een mooi en spannend boek aan het lezen was. Geniet nog maar lekker na van jullie reis, en aan het (gewone) leven hier zijn jullie zo weer gewend hoor.
    We komen elkaar nog wel een keer ergens tegen dan gaan we met een wijntje erbij wel gezellig bijkleppen.

Groetjes Jo Reijnders
  3. Theo:
    29 september 2010
    Ik was afgelopen week zeer verbaasd jullie bij NLW te zien. Maar ........daar klopt iets niet. Ineens schiet het me te binnen, sjips, ik heb het laatste verslag niet gelezen. Dat is the missing part natuurlijk! Enfin, blij jullie weer te zien.
    Wat heb ik genoten van de "vrije" verhalen.
    Iedere keer nieuwsschierig wat ze zouden brengen. Leuk, spannend, informatief, soms ellelang en vooral boeiend. Misschien iets voor een boek! Zeg eens eerlijk. Je moet in de wieg gelegd zijn om zoiets te gaan ondernemen toch? Samenvattend: geweldig!

Maar ja, hoe gaat dat bekende spreekwoord ook alweer? Na zonneschijn komt regen m.a.w. er moet weer brood op de plank komen. Backpackers gevoel foetsie, gewoon van 9 to 5. FF wennen en ik hoop voor jullie niet te lang.
    Het was me een genoegen om de boeiende verslagen te lezen. Het gaat jullie goed. Bedankt!