voor & na

15 november 2010 - Venray, Nederland

Voordat wij aan deze reis begonnen dachten en schreven we dit:

Je hebt ideeen van plaatsen, de mensen, van het leven daar. Ik heb enkele hoogtepunten in mijn hoofd; vraag is achteraf natuurlijk of deze locaties ook jou werkelijke hoogtepunten worden. Vaak genoeg blijkt dit dan tegen te vallen. Het is wel leuk om te vergelijken.

VOORAF:

TransMongolië Express
Deze treinreis lijkt mij in zijn geheel te gek. Natuurlijk de start vanuit de mooie stad Moskou. De treinreis zelf is echt onthaasten. Je dendert over dat spoor heen door mooie natuurlandschappen, maar het naar buiten kijken word je toch een keer moe. Boekje lezen, spelletje doen of wat rondlopen. Door de vele tijdzone's die je passeert heb je geen idee meer van de tijd en raak je je ritme helemaal kwijt. Op de perronnetjes staan Russische verkopers en in de trein zelf zitten Mongoolse handelaren. De contacten met je medereiziger, van welke nationaliteit dan ook.
Baikal Lake
Mooie ruwe natuur en echt Russische mentaliteit.
Olkhon Island, het mysterische eiland vol mooie natuur.
China
De Chinese muur.
Het karstgebergte, mooie spitse punten die uit het water omhoog steken.
Sulawesi & Papua
De primitieve volkeren. De mensen die nog puur leven, peniskokers en rieten rokjes dragen en zelf op eten jagen.
Patagonië
De vele gletsjers die voor de kust liggen. De groene parken en het berglandschap.
Peru - Brazilië
Van Quitos naar Manaus. Op een boot(je) dwars door het amazone gebied.

ACHTERAF

Blijkbaar hebben we toch een goede inschatting gehad van hetgeen we gingen zien. De punten zoals hierboven genoemd waren allemaal bijzonder! Behalve die laatste dan, maar dat komt doordat we er gewoonweg niet geweest zijn. Natuurlijk heeft de indruk die je krijgt van een land of plaats ook te maken met je stemming, je gezondheid en de mensen die je er ontmoet. Er waren veel bijzondere plaatsen tijdens onze reis.

TransMongolie Express
De bijzondere manier van reizen.
Baikal Lake
De mooie ruwe natuur.
Mongolie
De weidse valleien, de uitgestrektheid & de cultuur.
China
Cultuur en makkelijk te bereizen
Cambodia
Angkor Wat, de geweldige tempels.
Laos
Mooie bergen, schoon land en erg groen.
Papua & Sulawesi
Groen, groen, groener! Bergen en vooral de primitieve cultuur.
Brazilie / Argentinie
Iguazu Falls. WAUW, wat een geweld!
Patagonie, Puerto Natales & Chalten
Bergen, sneeuw, gletsjers
Venezuela, Canaima & Roraima
Bergen, groen, watervallen, amazone

Geregeld krijgen we de vraag; "Wat was nou het mooiste van je hele reis?" Hier is bijna geen antwoord op te geven want ieder plekje heeft weer zijn eigen ding. Toch is het, na lang denken, gelukt om hierop te antwoorden.:

INDONESIE
De diversheid van deze eilandengroep is groot. Bali, het hart van Indonesie, heeft alles. Je kunt er relaxen op het strand, lekker het uitgaansleven opzoeken, exclusief eten, watersporten beoefenen maar ook kun je er vulkanen bekklimmen, door rijstvelden struinen en genieten van de mensen om je heen.
De andere eilanden vonden we geweldig. Vele bergen en bomen ofwel jungles. En natuurlijk de witte stranden aan het azuurblauwe water. Vooral de cultuur is erg apart en lekker primitief.
Echt een
highlight was Papua. Mensen die 3 dagen lopen van de stad af wonen en die slechts een koker om hun penis dragen. En vooral.... genieten van hun bestaan. Een bestaan wat bestaat uit overleven waarbij, bij iedere gelegenheid, -tig varkens gekilld worden om een feest te kunnen bouwen. Daarbij wonen ze in een prachtige natuur; bergen, bergen en nog eens bergen. Deze zijn dan gevuld met junglebossen en rivieren; prachtig!! Er is dan ook amper infrastructuur in dit land, simpelweg omdat het niet mogelijk is!

Ja, de diversiteit van Indonesie steekt er met de schouders bovenuit!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier in het Nederlandse hebben we ons leventje weer opgepakt. We zijn allebei weer aan het werk en eigenlijk draait het weer zoals het altijd gedaan heeft. Zo weer gewend dus!
Het is een feit dat we hier een veel sneller leven hebben dan tijdens de reis. Zoals de meesten leven we van weekend naar weekend en deze staan bijna altijd weer vol gepland. Leuk...., maar eigenlijk ook niet. Ja soms missen we de vrijheid v/h reizen, van de natuur en het relaxe kunnen zijn.
Hopelijk lukt het om ooit nog eens te kunnen gaan!

Inmiddels heb ik van het verslag, zoals hier op het internet geschreven, een boek laten maken. Het is ruim opgemaakt, makkelijk te lezen, er zijn veel foto's toegevoegd en is maar liefst 260 pagina's dik. Al met al is het een erg mooi boek geworden. Verschillende mensen hebben het gezien en willen het ook graag kopen. Dit kan, maar............. is vrij prijzig! Het kost Euro 80,95. Bij een afname van 10 of meer krijg je 10% korting, maar dan is het nog steeds vrij duur.

Het boek staat op de volgende site aangeboden:

Ook hebben we van verschillende mensen de vraag gekregen of we een diapresentatie willen geven. Ja, dit willen we doen, zowiezo al voor de familie. Het zal nog wel een paar maanden duren voordat ik alle foto's uitgezocht heb en de presentatie klaar heb maar tegen die tijd laat ik het jullie weten. Als we weten dat er meer gegadigden zijn kunnen we misschien een zaaltje regelen zodat er genoeg ruimte is. Als jullie interesse hebben hiervoor laat dit dan even weten!!

Dat was het weer!
Groetjes en LOS BALLOS!!

ACHTERAF:

1. Jo Reijnders:
    Hoi Marielle en Ronald

Wat fijn om te horen dat jullie al weer werken en weer een beetje gewend zijn aan het hectische leven hier.
    Het zal best wennen zijn om weer op de tijd te moeten letten. Het is een heel leuk idee om een diapresentatie te houden dan ben ik van de partij hoor, lijkt me geweldig mooi.
    Ik hoor het wel tegen die tijd.

Groetjes Jo en Pieter
  2. Ed en Henriette:
    Ha Ronald en Mariëlle,

Gister was heel gezellig en naast jullie verhalen ben ik natuurlijk ook beniewd naar jullie foto's. Dus ik wil graag de presentatie zien. En met Indonesië heb dus volgens jullie de beste keuze gemaakt.

Groetjes, Ed
  3. Rianne:
    15 november 2010
    Ook ik houd me aanbevolen voor de diapresentatie, want ook ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen.
  4. Jan en Jonet:
    Hoi Ronald en Marielle
    We hebben jullie een beetje gevolgd en jullie zijn al weer aan het werk hier in het koude kikkerlandje.
    Wij hebben jullie ontmoet in Sucre en hebben de wandeling gemaakt die toch wel zwaar was,he en marielle had de avond ervoor teveel gegeten dus die was ziek en liep niet mee. we hebben heel gezellig met jullie aan gezeten in de hollandse tent met het verloofde engelse stel.
    Als het ons uitkomt van de dia presentatie komen we ook even mee genieten groetjes Jan en Jonet