Cahuita, San Jose & Tortuguera

9 februari 2016 - Tortuguero, Costa Rica

Cahuita
In de bus, onderweg naar Cahuita, zagen we al wat verschillen met Panama. Kleine verschillen, maar toch. Minder rommel op straat, er werd onderhoud gepleegd aan de kanten ervan (er werd gras gemaaid), en de huizen en hun tuintjes zagen er netter en schoner uit. We passeerden enorme bananenplantages die echt van een boer waren. Want ja mensen….. De chiqita-bananen die bij ons in de supermarkt liggen komen allemaal van Costa Rica. En vooral uit deze streek. We passeerden ook enkele chiqita-fabrieken en zagen vele vrachtwagens rijden die voorzien waren van dit merk.

Aangekomen in Cahuita hebben we eerst een colaatje genomen en de Lonely Planet geraadpleegd. Na besloten te hebben welk hostel we wilden opzoeken zijn we gaan lopen. Twee straten verder waren we al in het centrum. We zagen verschillende eetcafeetjes. Ze zagen er erg leuk uit. Ze waren gebouwd van hout op een saloon-achtige manier. We werden er allebei meteen vrolijk van. Weer 2 straten verder lag ons hostel. Bij navraag bleek deze vol te zijn. Op naar de volgende dus. Ook de volgende was vol. Niet erg want er zijn er genoeg. En Cahuita is niet groot, 4 of 5 blokken (straten) en je hebt het hele dorp gezien. Bij het 3e hostel was er plek, en deze was nieteens duur! We dachten dat CR zo veel duurder was, maar hier in dit dorp viel het mee. Waarschijnlijk komt dat nog!
Na het inchecken zijn we meteen maar gaan eten bij de gezellige saloon-bar. Na het eten gingen we naar binnen en hebben we gevierd dat we in CR zijn: dos serveza! Het werd een gezellige avond. Bij het op straat staan roken, leerden we Anthony kennen. Een verloren man die zijn hele leven op straat hangt met een pot bier in de hand. Hij probeert drugs te verkopen aan toeristen om zo zijn bier te kunnen kopen. Ondanks dat, was hij een gezellige en toch wel slimme man. We hebben lekker gekletst en hij kon erg goed dansen en zelfs goed zingen. Halverwege de avond kwam de ober naar ons toe met de vraag of we Engels konden. Yes, was ons antwoord. There is a sloth outside! Wij dus meteen naar buiten, en inderdaad……. een luiaard verplaatste zich van de ene kant vh dorp, naar de andere kant. En wel via de electriciteitskabels! Erg gaaf om te zien. Met zijn lange armen maakte hij grote halen en zo verplaatste hij zich best snel. Ik was onder de indruk. Ik meende altijd dat deze dieren zich slechts beetje bij beetje verplaatsten.
De volgende dag hebben we eigenlijk gewoon gerelaxed. Een beetje gehangen in de hangmat, contact gehad met het thuisfront, nagels knippen enz., en oja we hebben de was gedaan.  Laat op de middag zijn we wat gaan lopen. Naar de linkerkant vh dorp ligt het Playa del Negro, het zwarte strand. Nouja strand? Het begon met bloot liggend koraal. Hier zijn we overheen gestruind. Steeds verder naar links begon inderdaad het strand, het zwarte strand. Ook lag hier min of meer een apart dorpje met allemaal reggae-tenten. Erg chill! Met een colaatje op het terras lekker genieten en kijken naar de mooie jongeren die aan het surfen zijn. Weer terug in het dorp hebben we een snorkeltrip geboekt. Lang geleden is hier een piratenschip gezonken. Het anker vh schip en een kanon liggen er nog steeds en deze zijn al snorkelend te zien. Daarna zijn we gaan eten en de avond hebben we relaxe thuis afgesloten. Om half 9 moesten we bij het kantoortje zijn van waaruit de snorkeltrip zou beginnen. We liepen naar het strand waar onze boot ter water zou gaan. We waren met 10 toeristen en het duurde zowaar 1 uur voordat we werkelijk vertrokken. We hadden pech. Juist vandaag stonden er wolken aan de hemel waardoor ook het water meer troebel was. We hebben geen anker en ook geen kanon gezien! Het koraal was erg hoog waardoor je niet rechtop kon staan in het water. Het was echt oppassen hoe je zwom. We hebben misschien een half uurtje tot 3 kwartier gesnorkeld en daarna vaarden we naar de punt vh National Park. Hier kregen we ons fruithapje. Verse ananas, erg lekker. Optioneel gezien konden we van hieruit terug lopen en eigenlijk hebben alle 10 personen dit gedaan. De meesten gingen direct terug naar het dorp. Wijzelf hebben meteen de hele route gelopen door het National Park. Het was een mooie route van 8,2 km. langs de kust af. We zagen van die aparte krabjes, in allerlei grootes, die een huisje op zich dragen. Net als een slak, alleen is het dan een krab. Bijna aan het einde zagen we een wasbeer en grote mooie blauwe vlinders. Ook hebben we een aap gezien, maar dan heel ver weg. Dit maakte de verloren snorkeltrip toch weer goed. Die avond hebben we niks bijzonders gedaan en gingen we vroeg slapen. Ik merk toch dat ik meer slaap nodig heb hier. Natuurlijk bewegen we veel meer dan thuis, maar ook de hitte speelt hier een rol in.

San Jose
De volgende dag namen we de bus naar San Jose. De stranden verdwijnen en daar komen bergen voor in de plaats. Groene bergen. Ook gaat de temperatuur omlaag wat erg lekker is. Het was een rit van 5 uur rijden, en dat over een afstand van 136 km.. Het is eigenlijk ongelooflijk wat het gemiddelde dan is! Aangekomen in San Jose, de hoofdstad van CR, bleken we maar 2 km. van ons hostel af te zijn. Geen taxi dus, maar lopen. Yep, met het programma “maps.me” is dit erg makkelijk om te doen. Wel moesten we midden door de stad heen, en dat met onze volle bepakking. Meteen kregen we een goede indruk van deze stad. Na het inchecken zijn we meteen weer de stad in gegaan. Het is een drukte van jewelste. Bij de centrale pleinen is er gewoon geluidsoverlast. Niet van de mensen, maar van papagaaien! Kei gaaf! Alle bomen zitten er vol mee. Groene kleine papagaaien. Verder zijn we 2 kerken in geweest. Erg mooie kerken. Allebei voorzien van die echte ouderwetse tegels in allerlei patronen en kleuren en natuurlijk veel glas in lood. In de 1e kerk werd zelfs gebiecht. Mensen zaten gewoon in de wachtrij om te mogen biechten. We wilden een kaarsje aansteken. Dit bleek hier electronisch te gaan. Er stonden zo’n 100 kaarsje, voorzien van een lampje, waarvan er maar 1 brandde. Wee wilden er ook 1 aanmaken. Bij het inwerpen van een muntje versprong het licht van het ene kaarsje naar het andere. Hahaha!! We hebben de dag afgesloten met een Mac Donalds menu en eenmaal weer thuis hebben we een schaakspelletje gespeeld. Verdorie, Ronald heeft gewonnen!

De volgende dag gingen we bekijken hoe we naar het park Corcovado konden komen. Dit schijnt 1 van de mooiste parken te zijn. Maar tegelijk ook vrij ver weg. We moesten hier bijna 3 dagen voor reizen (retour) om vervolgens 1 dag door het park te kunnen lopen. Daarlangs is het in een dure regio en zouden deze dagen erg duur worden. De hele morgen zijn we hier mee bezig geweest om uiteindelijk te besluiten om er niet heen te gaan en voor een andere route te kiezen. Pfff, dit werkt wel demotiverend zeg! Maar goed, het besluit was genomen en zo gingen we de stad weer in. Het is een kleine stad. Door het centrum ligt de autovrije zone waar een mooi blauw fietspad doorheen loopt. Er zijn veel pleinen waar het gezellig vertoeven is. De stad heeft verder eigenlijk niet zo veel te bieden. Ik bedoel: het is een gezellig stadje, maar er zijn maar weinig mooie gebouwen of andere dingen om te zien. Een beetje rondhangen dus. Wij moesten wel lachen om de aparte geluidjes van vogels bij een groen stoplicht. Uiteindelijk hebben we boodschappen gedaan, zijn we terug gegaan naar ons hostel en heeft Ronald een heerlijke maaltijd klaar gemaakt.  Ro vind het leuk om te koken, de kosten worden gedrukt en we hebben lekker gegeten. 3 vliegen in 1 klap. Ja, wat eten betreft vind ik het niet zo geweldig hier. Rijst met frigoles, dat is de normale kost. Frigoles zijn bruine bonen. Nou, ik bid niet vur bruun bonne! Zodoende eet ik vrij veel hamburguesa’s wat niet ten goede komt voor de lijn, maarja…. Ons hostel lag in het centrum van de stad. In onze straat lag ook een oude spoorlijn waarvan we  dachten dat deze niet meer in gebruik zou zijn. Niets is minder waar. Regelmatig kwam er een grote zware en oude locomotief voorbij. Daar achteraan hingen dan verschillende goederenwagons, vaak gevuld met steen. Erg apart! Je hoorde EN voelde hem al van verre aankomen. Jeetje wat een gedreun. Ook s’morgens vroeg al. Ik schrok er gewoon wakker van. En dat midden door de stad! Het hostel zelf was een rustig plekje waar we de avonden doorbrachten met ons  schaakspelletje. De poetsvrouw had eer voor haar werk want overal lagen stukjes Ronald en Mariellle. Ja, het vervellen van de verbrandingen was bijna compleet. Deze dagen waren rustig en toch minder interessant. En dat dan met de carnaval. Als we dan op facebook keken, dan misten we Venray soms toch een beetje. Maar goed dat we doorgingen.

Tortuguero
De volgende ochtend vertrokken we naar Tortuguero. Eerst een half uurtje lopen, vervolgens 2 bussen van 2 en 1 uur en uiteindelijk een boottripje naar het dorp Tortuguera. Bij deze laatste ging je eigenlijk het natuurgebied al in. We vaarden door het regenwoud heen. We zagen een schilpad, een krokodil, kaaimannen en verschillende vogels, wat erg mooi was! Aangekomen in Tortuguero moesten we wachten. Onze bagage kwam met de volgende boot. Meteen kwamen er mensen op ons af. Het is hier vrij normaal dat je een reservering hebt, maar wij dus niet. Lekker! Toen de bagage aankwam heeft een man ons begeleid en hij liet ons verschillende hostels zien. Bij de 3e gingen we akkoord. Ietsje duurder maar wel met een zwembad. We zijn weer op lager grond en dus is het ook weer wat warmer. Het is een erg mooi plekje. Een open terras met daarlangs het gebouw met de kamers. Langs het terras ligt het zwembad. Er is een grote tuin en dit geheel ligt gewoon aan het strand. Overal staan palm- en cocosnoot-bomen. Er hangen hangmatjes en er staan wat tafeltjes en aan enkele bomen hangen schommels. Tiptop! Even wat rondlopen en kijken wat we hier morgen willen en kunnen doen.
Tortuguera is eigenlijk niet eens  een dorp. Het is 1 straat met wat kleine zijpaadjes. Geheel gebouwd op basis van toerisme. M.a.w. er liggen alleen maar hostels, restaurantjes, bookingskantoortjes en wat winkeltjes. Ohja, en 2 barren (disco). Alle mensen die hier wel wonen, leven van het toerisme. Met name in de regentijd is het hier druk vanwege de schilpadden die hier dan hun eieren komen leggen. Aan de ene kant heb je de rivieren die door het regenwoud glijden, dan het stukje land waar Tortuguero ligt, en aan de andere kant ligt de zee. We boekten een trip voor de volgende morgen en zijn vervolgens wat gaan eten. Daarna belandden we in de bar. Een grote open ruimte waar het nog erg rustig was. Tja, het was zondag. Ondanks dat werden het een leuke paar uurtjes.
Vanmorgen vertrokken we al vroeg op excursie. We hadden deze geboekt bij de man die Floortje  Dessink en Chris Zegers ook rondgeleid heeft, de man die ons ook naar ons hostel begeleidt had. Met de boot vaarden we over de kanalen door het regenwoud. Dieren spotten! We  waren maar met 4 man in de boot en dan natuurlijk onze gids. We hadden een elektrisch motortje. Af en toe moest er gepeddeld worden. We zagen natuurlijk veel verschillende vogels, kaainmannen, lizards en 3 verschillende aapsoorten. De brulaap, de slingeraap en de kapucijnaap. Rond de klok van 9.00 uur waren we weer terug op het land. Tijd voor ons ontbijt. Daarna zijn we NP in gelopen. Je kon vanuit het dorpje een weg door het park lopen van 2 km. om vervolgens via het (zwarte) strand aan zee weer terug te lopen. Hier zagen we veel grote spinnen, maar daar bleef het wel bij. Het was lekker ontspannen. Vanmiddag hebben we lekker relaxe gedaan. Zo meteen gaan we wat eten en ik denk dat we ook de bar nog even induiken. Morgen staat er een flinke reis op het programma, maar daarover de volgende keer meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Natasja:
    9 februari 2016
    Heerlijke verhalen Thanksss en prachtige natuur leuke foto's van jullie;-) en lekker genieten een dikke knuffel uit een grijs en nat Nederland
  2. Alda:
    Hey Marielle en Ronald,
    Prachtig verhaal weer om te lezen! Zo genieten we iedere keer weer een stukje mee van jullie fantastische reis!
    Enne.... geweldig mooie foto's!

Hopelijk heb je de carnaval niet al te erg gemist hier en daarbij momenteel valt er natte sneeuw hier... Dus lekker daar blijven zou ik zeggen..!!

XX
    Alda en Jan
  3. Berry, Shirley, Jori en Nicky:
    9 februari 2016
    Mooi verhaal en super mooie foto's, ga zo door, haha
  4. Mariska:
    9 februari 2016
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen,
    Carnaval is weer voorbij en het was heerlijk
    Lekker genieten nog, we wachten op het volgende verhaal
    Dikke kus mariska
  5. Ineke:
    10 februari 2016
    Hoi Ronald en Marielle, ik heb zojuist jullie hele verhaal voorgelezen aan Jan die lui achterover hangt op de bank. Heel herkenbaar jullie verhalen over Costa Rica, onbegrijpelijk dat je over 135 km zo heel lang doet. Wij hadden dat ook toen wij er waren. Missen jullie het kleurrijke Guatemala niet een beetje? We blijven jullie volgen en zijn benieuwd naar de rest van jullie verhalen. Veel plezier nog!! Knuffel van ons tweetjes
  6. Theo:
    11 februari 2016
    Ja, wederom een schitterend verhaal en wat een leuke foto's!
    Als je het nog niet van plan bent zou ik er een boekwerk van maken. Mogelijk zijn er nog meer mensen op deze aardkloot die jullie verhalen leuk vinden!
    Hier is de carvaval voorbij dus de daaglijkse dingen worden weer stilaan opgestart!
    Tot het volgende verhaal. Ik verheug me erop!
  7. Rein & Thea:
    11 februari 2016
    Geen beekaap gezien?
  8. Bernie Hoevenaars:
    16 februari 2016
    Hoi,

Echt leuke verhalen schrijf je op. Ik lees ze met veel interesse. Ben benieuwd naar je volgend verhaal! Ik zit inmiddels op 8 weken als je snapt wat ik bedoel. Gaat heel langzaam ietsje beter, maar is enorm veel vechten en overwinnen en is niet makkelijk. Groetjes vanuit Venray.