Peru

8 juli 2010 - Lima, Peru

Peru

7 juli 2010
Vanuit Bolivia hadden we dus de bus via Puno naar Cusco, in Peru. Weer een ander land, waar we allebei aan toe waren. Peru willen we sneller doorreizen.  Het is er mooi, maar aangezien ikzelf al eens een ronde Z-Peru gedaan heb, slaan we dit over. Ook in Cusco ben ik al geweest maar als je zo dichtbij Machu Picchu bent kun je dit niet overslaan. En dus boekten we hier een 4-daagse tocht met als eindpunt Machu Picchu.

Cusco
Cusco zelf is een mooi, leuk en gezellig stadje. Veel straten bestaan uit oude klinkers en je ziet er veel gebouwen en muren die nog gebouwd zijn met Inca-stenen. Natuurlijk moesten we op zoek gaan naar de 12-hoekige Incasteen die in één van deze muren zit. Ook zie je dat (met veel fantasie!) de puma in één van deze muren verscholen zitten. Het ‘plaza’ is een mooi plein met natuurlijk een fontein. Het is omgeven met winkeltjes en restaurantjes. Deze laatste zijn veelal op de bovenverdieping waar je op een smal balkon lekker buiten in de zon kunt zitten met een mooi overzicht over het plein. Aan dit plein liggen een paar grote kathedralen. Het zijn mooie kerken waarvan er één aan de binnenkant bekleed is met bladgoud. Er zijn trouwens veel kerken in Cusco en bijna dagelijks is er wel ergens een Christelijke optocht. Er worden dan grote beelden van Jezus en/of Maria gedragen op grote houten plateau’s. Deze worden door zo’n 15 a 20 man al schommelend voortbewogen. Vooraf lopen verklede mensen met maskers al dansend op de muziek v/d band die achter de beelden loopt. Deze stoet word afgesloten met vuurwerk, wat gemonteerd is, op van bamboo gemaakte rekken.
Één groot nadeel van Cusco is dat de verkopers er erg aanwezig zijn. Je kunt nergens rustig zitten (behalve dan op een balkon) zonder dat er zo’n 40 verkopers naar je toekomen. Ze proberen je van alles te verkopen; geborduurde lakens, handpoppetjes, sigaretten, snoepjes, lucky lama’s (……..echt niet meer nodig!!!) of ze willen je plastic schoenen poetsen!! Tot vervelends toe!!
Rondom Cusco liggen ook nog een aantal ruines die je te voet kunt bezoeken. Wij zijn er heen gelopen maar aangezien de entree vrij hoog was zijn we er niet naar binnen gegaan.

Inca Jungle
We zouden om 7.20 uur opgehaald worden. Toen we rond 7 uur onder kwamen om te ontbijten stonden ze ons al op te wachten. Maar wij wilden ook niet zonder ontbijt vertrekken en dus spraken we af dat ze ons een half uurtje later op het plein zouden oppikken. Zo gezegd, zo gedaan! Er zaten al een paar andere toeristen in de bus en er stonden al een paar fietsen  op het dak.  Yep, vandaag staat in het teken van de fiets! Maar voordat we werkelijk vertrokken moesten we nog een paar toeristen en fietsen ophalen en was het zo’n 10.00 uur. Nu moesten we eerst een uurtje of 3 rijden voordat we bij het startpunt waren. We reden over een mooie bergpas omhoog en stopten op een dikke 4000 m. hoog. Hier werden de fietsen van het dak af gehaald en getest voor de afdaling. Ondertussen konden we genieten van het mooie uitzicht. We zaten hier boven de wolken en we keken dus tegen een witte deken aan die tussen de bergtoppen hangt. Toen de fietsen getest waren kon de afdaling beginnen! Ronald met 12 anderen op de fiets naar beneden en ikzelf in de bezemwagen er achteraan! Het was een gave afdaling! Voor mijzelf, in de bezemwagen, een beetje saai maar voor Ronald des te gaver. Het was alleen maar afdalen en dus ook niet erg vermoeiend. We reden over kronkelwegen naar beneden; het eerste stuk was verhard en hier en daar moesten we een riviertje over. Halverwege was een stukje weg overspoeld door zand van de berg waardoor we moesten stoppen. Bulldozers waren bezig de weg vrij te maken. Aangezien dit wel even duurde kregen we hier onze lunchzak en konden we wat eten. Na een uurtje konden we de rit weer voortzetten. We kwamen op tijd aan waardoor het wachten was op 19.00 uur om te gaan dineren.

De tweede dag gingen we lopen. De dag begon met wachten.  Wachten op de mensen die gingen raften en veel te laat terug kwamen. Daardoor gingen we het eerste stuk met de auto om zodoende het lopen met 1 uurtje te verkorten. We liepen een mooie route. Voor de morgen stopten we regelmatig waar we dan uitleg kregen over de koffieplanten, bananenbomen , cocaplanten enz. enz. We liepen voor een groot gedeelte over het oude Incapad wat heel mooi was. Kleine paadjes langs de bergen af met grote trede’s. Het was ontzettend warm wat het lopen met onze rugzakken wel zwaar maakte. Die avond aten we in een goed restaurantje en na het eten zijn we met zijn allen de disco in gegaan. Hier bleek dat we een ware salsadanser en een ware paaldanser in onze groep hadden. Lachen….!! Ook de 3e dag werd er gelopen. Deze dag was duidelijk minder mooi. We liepen de hele dag over een zandweg en later langs het spoor af wat eigenlijk gewoon een saaie weg was. Die avond kwamen we aan in Aguas Caliente; het dorpje van waaruit je vertrekt naar Machu Picchu. Hier hadden we echt weer een lekker bed en een lekkere douche wat inmiddels welnodig was. Voor het eten hebben we hier wat rond gelopen en na het eten zijn we nog een biertje gaan drinken. Maar niet te lang want de 4e dag moesten we om 04.00 uur ’s nachts weer paraat staan om de berg op te klimmen naar de ingang van Machu Picchu. Dit keer zonder bagage. Gelukkig maar want het was 1 ½ uur trappen klimmen. Pffffffffffff…..!! Eindelijk boven was het wachten op het moment dat de poorten open gaan. We moesten er zo vroeg zijn omdat alleen de eerste 400 mensen de Wayna Picchu, een berg in M.P. zelf, mogen beklimmen. Om 6.00 uur gingen de poorten open en konden we naar binnen. Het eerste half uur is het mooiste fotomoment omdat je van bovenaf op de stad kijkt en er nog geen mensen in de stad zelf lopen. Machu Picchu is in het begin van de 19e eeuw ontdekt. Het is een oude Incastad waar toendertijd zo’n 3000 mensen woonden. Niet woonden maar verblijfden, want de stad was eigenlijk opgebouwd met het doel mensen op te leiden. Zodoende dat mensen er maar 3 jaar waren. Tijdens de 2 uur durende rondleiding kregen we uitleg over de Inca-cultuur en de verschillende tempels e.d.. Na deze rondleiding kon de berg Wayna Picchu beklommen worden. Voor mij zou deze berg te steil zijn en Ronald had er geen zin in.  Zodoende belandden we op een stukje gras om lekker in de zon te liggen en te genieten van het uitzicht. Toen we later hier weg gestuurd werden zijn we maar begonnen aan de afdaling. Al met al waren we vrij vroeg weer terug in het dorpje en aangezien onze trein pas rond 19.00 uur vertrok hadden we genoeg (en te veel) tijd om het dorpje te verkennen. Om 19.00 uur vertrok dus de trein en daarna hadden we nog een 2 uur durende busrit. Uiteindelijk kwamen we rond middernacht weer in Cusco aan.

Na deze trip hadden we nog 1 ½ dag in Cusco om wat rond te lopen, wat zaken te regelen en te relaxen voordat onze bus vertrok naar Lima. Hier zijn we gisteren aan gekomen. En dat terwijl Nederland aan het voetballen was! Gelukkig konden we snel een taxi vinden die ons naar een goed hostel bracht waar we de wedstrijd vanaf minuut 30 weer konden volgen. In de rust zijn we met nog een Nederlandse meid snel naar een restaurantje gelopen om de wedstrijd daar verder te kijken. Na de wedstrijd zagen we het centrum van Lima op t.v. waar volop gefeest werd. En dus….; in de taxi en op naar het centrum! Dit duurde zo’n 20 minuten en eenmaal in het centrum was er geen oranje meer te bekennen. Dan maar met zijn 3-en een terrasje zoeken. Al met al was het een leuke dag.

DOE EENS GEK!!
Nederland…… in de FINALE!!! Gaaaaaaaaf!!!
Vandaag hebben we achter de p.c. gezeten om informatie te vergaren. En we zijn eruit; morgen zijn we nog een dagje hier om de stad te verkennen en vrijdag…….? Vrijdag gaan wij naar ARUBA!! Yep, wij hebben besloten om de finale op Nederlands grondgebied te gaan kijken…. YES!!
Natuurlijk Nederlands voetbal kijken en hopelijk zien hoe ze winnen van (……Spanje??? - stand is nu 1-0 voor SP-!) en gewoon lekker zwemmen en snorkelen en…………??

EVERYBODY………… maak er een wild feest van zondag met de finale!

1 Euro                                                                                 3,5 Sol

Maaltijd                                                                             30 Sol
Lokale maaltijd                                                                  10 Sol
Bier 1,1 ltr.                                                                        12 Sol
Marlborro                                                                         7 Sol
1 ltr. Benzine                                                                    3 Sol
BigMac Menu                                                                  14 Sol
water 2,5 ltr.                                                                    3 Sol

---------------------------------------------------------------

1. Math,Ria en Kids:
    8 juli 2010
    Ha Mariëlle en Ronald,

Hoe gaat ie, zo te lezen wel goed. Wat leuk dat jullie ook naar het voetballen hebben gekeken en gaan kijken in Aruba. Ik weet niet hoe het weer daar is maar hier is het weer om aftepikken. Veel te warm. Voor de rest gaat het hier goed we krijgen over een paar weken vakantie 3333333 heeeeeele weeeeken, niet te verglijke met jullie.Komend weekend is er weer bospop waar vele van de club heengaan, maar volgens Math gaat voetbal voor?
    Nou geniet nog maar lekker, groetjes en liefs van Math, Ria en kids
  2. Cor:
    9 juli 2010
    Hoi wereld reizigers,

Geniet er van op Aruba.

Ik ga de finale kijken in Duitsland als afsluiter van Europa's grootste sambafestival.Dat wordt feest of we nu winnen of niet.

groetjes Cor
  3. Rachel:
    10 juli 2010
    Hello both!
    Hope you are still having fun? We have just finished our amazing Machu Picchu trek and are in Cusco. Would be good to hear what you are up to.
    love Rachel and Stu xox
  4. Joris:
    14 juli 2010
    Hee R en M,

Dat klinkt allemaal geweldig! Zeker dat fietsen lijkt me erg leuk. Maar van naar beneden karren krijg je natuurlijk geen conditie! Ik ben altijd bereid om met je naar boven te fietsen Ronald! ;-)In de Drunese duinen zijn ook grote hoogteverschillen. Wat is nou 4000 meter?