Rusland

7 augustus 2009 - Irkutsk, Rusland

Moskou
27 juli 2009
Gisterennacht rond 02.00 uur zijn we opgestaan. Snel ff douchen en om 02.30 uur stonden Math en Renate voor de deur. Zij hebben ons weg gebracht naar het vliegveld in Dusseldorf. Na het afscheid zijn we ons gaan inchecken. Je kent het wel; wachten, rondhangen, inchecken en vertrekken. In het vliegtuig konden we gelukkig toch nog wat slapen. Daar aangekomen zijn we op zoek gegaan naar het treinstation. Dit stond gelukkig met symbooltjes aangegeven en was dus zo gevonden. We moesten eerst 45 minuten met de trein tot aan een metrostation van Moskou. Bij de metro was het even uitvinden hoe dit systeem werkt. Als je het eenmaal weet is het niet al te moeilijk, maarja zo’n eerste keer…? Maar even vragen dus. Nou zeg; die Russen zijn niet erg sympathiek. En geen van allen kunnen Engels. Ze kijken je soms aan alsof je de duivel bent. Daar kom je dus ook niet ver mee. Uiteindelijk, met een beetje hulp, kwamen we er uit. Moskou heeft een hele mooie infrastructuur. Er zijn 3 verdiepingen ondergronds. In de meest diepe ligt de rondweg. In de lagen daarboven liggen de lijnen die van A naar B lopen en weer terug. Natuurlijk kruisen verschillende lijnen elkaar waardoor overstappen makkelijk is. Wij maken met name gebruik van lijn 6 en lijn 1. Het werkt perfect, alleen kon het metro-schema wat meer opgehangen worden. Het lastigste is eigenlijk gewoon het Russisch alfabet. Die taal is nauwelijks te lezen. Maar het systeem werkt echt goed! De metro zelf, jeetje…. die raast me toch met een snelheid door die gangen heen! Ze blijven ook echt af en aan rijden. Maakt niet uit op welke lijn je zit, iedere minuut komt er een nieuwe aan. Wat wel echt opvalt is dat er veel mensen zitten te slapen in de metro. Er hangt dan ook een muffe lucht en ze maken een enorm kabaal. Als je er de hele dag in zou zitten dan ben je binnen de kortste keren doof.
Eenmaal bij de eindbestemming moesten we nog een kwartiertje lopen. Yep, met bepakking. We hadden de tassen bij Loes nog gewogen. Beide tassen wogen rond de 16 kilo. Maar er kwamen nog wat dingetjes bij. Eten voor in de trein, een jasje en nog wat kleine dingen. Op het vliegveld bleek dat allebei onze tassen rond de 19 kilo wogen. Oeps!!! Toch wel erg veel. Inclusief de handbagage-tassen liepen we dus met zo’n 23 kilo op onze rug. Dit hebben we natuurlijk ook gemerkt! Hier gaan we nog wel wat aan doen. Zowiezo valt de etenswaar voor in de trein er dadelijk al vanaf. Eenmaal in het hotel (rond 16.00 uur) konden ze onze naam niet vinden. We stonden ingeschreven onder de naam “brak”. Ja, brak waren we wel ja! Maar doordat mijn naam niet goed gespeld was kregen we wel een standaard kamer i.p.v. een budget kamer. Ha, met een bad!! Lekker, na al dat gesjouw! Even relaxen dus!
’S Avonds zijn we weer via de metro de stad in gegaan en hebben we gewoon wat rond gelopen. Eerst ergens wat gegeten en daarna zijn we naar het rode plein gegaan. Ja, veel mooie gebouwen staan hier. In de stad zelf was niet veel te beleven dus wouden we weer richting huis gaan. En net toen konden we geen metro vinden. Zul je zien he. Het duurde even, maar na een heel eind gelopen te hebben (pfff….!) kwamen we toch weer een M, van metro, tegen. Op naar huis; slaahaapen!!

Vandaag zijn we begonnen met een Russisch ontbijt. Één snee mik met jam, één ei-koek en een chocoladekoek. Hahga, ff wennen hoor! Daana zijn we natuurlijk weer naar de stad gegaan. Red district nog een keer en vanmiddag hadden we een bus-rondrit door de stad. We vinden Moskou eigenlijk maar een saaie stad. Het heeft vele mooie gebouwen waar allemaal een geschiedenis achter zit. Dat is wel interessant, maar eigenlijk boeit ons dat niet zo. Maar een terrasje, of een markt of iets dergelijks zie je er amper. De voetpaden zijn er zo smal dat je niet langs elkaar kunt lopen en overal zijn drukke wegen waar het verkeer veel te hard rijdt. Je ziet hier nog veel oude auto’s rijden, zoals lada’s. En overal zie je mensen met een fles bier in de hand lopen, zelfs achter de kinderwagen! Je ziet dan ook geregeld zatte mensen liggen slapen in een bushokje of gewoon op straat. Misschien komt het ook wel doordat we te kort hier zijn om te weten waar je het zoeken moet. Dat is vaak zo. Vanavond zijn we dus maar op tijd terug gegaan om een rustig avondje te hebben. Dan zijn we morgen ook weer lekker fit!

Morgen gaan we naar het Kremlin en natuurlijk gaan we nog met de metro naar bepaalde haltens.. Enkele metro-haltes zijn heel mooi. Ze hebben ouderwetse gewelven en/of zijn van ware kunststukken voorzien. Morgenavond hebben we rond 10 uur een transfer naar het treinstation waar we vertrekken met de Trans Mongolie Express.

Treinreis Moskou-Irkutsk
30 juli 2009
Nadat we een aantal metro-stations bezocht hadden en op de gevoelige plaat hadden gelegd, hebben we de kerk (die met al die kleuren) op het rode plein van binnen bezichtigd. Alles van binnen is beschilderd en heeft een hoog efteling-gehalte. Deze kerk moesten we van binnen zien, je bent tenslotte niet elke dag in Moskou. Hierna zijn we terruggegaan naar ons hotel, omdat de stad ons verder niet echt boeide en we ff wouden relaxen, want om tien uur zouden we de transfer hebben naar het station waar de treinreis begint. Een vrouw kwam ons ophalen met een mercedes sprinter bus, en een half uurtje later stonden wij op het station (gelukkig georganiseerd, vanuit moskou heb je vier stations met de bestemming richting azie). We hadden trein no10, kabine 6, en plaatsen 11&12. Eerste indruk in de trein was toch iets van” men, wat klein moeten we hier 3 dagen en 5 nachten in doorbrengen” . Gelukkig hebben we leuke mensen in onze gedeelde kabine zitten, Math en Jennifer, beide komen uit schotland en gaan emigreren naar australie. Jennifer heeft er al gebackpakt in 1998 en math heeft er al 15mnd gewoond.

Leven in de trein
Onthaasten word er gezegd. Ja, dat is het zeker! 3 dagen en 5 nachten, Pffff….. best lang eigenlijk. Onze cabine heeft 4 bedden. Math & Jenn leven boven en wij leven op de onderste bedden. Langzaamaan word het echt je huisje. De kleine tafel staat vol spulletjes die we geregeld nodig hebben. Drinkbekers, boekjes, een pen, bidonflessen, camera, mp3-speler enz. De inhoud van onze tassen (die dus veel te vol waren/zijn) ligt verspreid over en onder onze bedden. Soms is het gewoon zoeken naar… Al met al doen we eigenlijk niks. Slapen en wachten tot er weer een stop is. Dat we even frisse lucht kunnen happen. De stops zijn meestal maar zo’n 20 minuten. Soms nog korter zelfs. Toevallig komt er dadelijk een stop aan van wel 39 minuten lang! Zul je zien, deze is midden in de nacht! Het blijkt ook nog een heel mooi station te zijn. Maarja, in het donker zien we daar dus ook weinig van. Die 20 min. zijn zo om. Op de perronnen staan handelaren waar we fruit, drank en etenswaar kunnen kopen. Wij hebben niks nodig, want die zware tas met nudels en pakjes drinken, hebben we niet voor niks mee gesjouwd! Eerst die maar eens leeg eten.. Yep, we leven nu dus op sultana’s en nudels. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig aangezien je toch niks doet. Lui word je ervan, en daardoor zoek je vanzelf ook niks meer te doen. Het is echt slapen, spelletje doen, slapen, eten, kletsen, lezen, slapen, verslag typen (alle tijd daarvoor, zoals je ziet!), slapen, enz.
Inmiddels zijn we al 2 tijdzones gepasseerd. De trein zelf reist in zijn geheel volgens Moskou-tijd, wat 2 uur later is dan in NL. De lokale tijd nu, is nog eens 3 uur later. In Irkutsk is het 5 uur later dan in Moskou. Eigenlijk hebben we nu dagen van zo’n 23 uur. De natuur raast aan ons voorbij. Één en al bomen. Bossen, bossen en nog eens bossen. Hier en daar een moerasplas of een dorpje. De dorpjes bestaan uit oude kleine houten huisjes en stellen meestal niet veel voor. Langzaamaan word het landschap steeds wijdser. D.w.z. dat er meer open vlaktes komen, maar verder verandert er niet zo veel. Gelukkig hebben we leuke mensen bij ons in de cabine. ’S Avonds pakken we ons gekocht bier (op het perron) en kletsen we samen de avond door. Gezellig! Zo kunnen we meteen ons Engels weer opdoen, wat ons eigenlijk goed vergaat.

31 juli 2009
Wat bier betreft, hebben ze hier party-packs. Dit zijn flessen (van plastic) van 2 of 3 liter. Sohooo…, dat is nogal. Wel makkelijk hoor, koop 1 fles en je hebt genoeg voor de hele avond. En het smaakt ook nog goed ook!
We zijn nu al in Azie en het tijdsverschil is nu al 4 uur met Moskou. Al 6 uur verschil met Nederland dus! We bedachten ons net dat we al bijna 1 week weg zijn. Het voelt net als 2 dagen. De natuur word steeds mooier. We zijn nu omringd door bergen; echt super! Ook zien we steeds meer dorpjes en bij de huisjes word grond verbouwd met van alles wat, maar vooral aardappelen. Tja, waar word de wodka van gemaakt…?
Mijn bloed begint al harder te stromen bij het zien v/d bergen en ik kan niet wachten tot we er zijn zodat we kunnen gaan beginnen aan de 3-daagse trekking. Minpuntje; het is regenachtig weer. Al een dag lang. Maar we moeten nog zo’n 15 uur treinen voordat we er zijn, dus er kan nog van alles gebeuren. Daarbij is het weer tussen de bergen zo veranderlijk dat je nooit weet hoe het over 2 uur is. We zullen het gaan zien.

Onze provodnik(ken)- (3 vrouwen die elkaar aflossen en de boel hier een beetje schoon proberen te houden) zijn niet erg vriendelijk. Wij kunnen geen Russisch en zij geen Engels, dus dat maakt communiceren moeilijk. Maar er kan dan ook echt geen lachje vanaf. Gelukkig hebben we stroom in deze wagon. Wij hebben een platte verdeelstekker mee genomen omdat onze batterij-oplader heel lang werk heeft. Zo kunnen we 4 dingen tegelijk opladen. Makkelijk toch! Nou, dat is echt een probleem hoor, dat kan niet! Volgens ons is ze gewoon bang dat de stroom dan op raakt. Misschien denkt ze wel dat ze dan niet meer kan stofzuigen. Jahaaa, iedere dag word er hier stof gezogen. Het liefst op een tijdstip dat bijna iedereen nog slaapt.

Baikal Lake
Hiken
Toen de trein stopte stond er al een mannetje op ons te wachten. We werden netjes naar het bureau gebracht en daar konden we ons klaar maken voor de hiking. Eerst nog wat gegeten en s’middags vertrokken we met de normale lijnbus (ouwe daewoo-bus) naar Bol’shoye Goloustnoye, ons vertrekpunt voor de hiking. Het was een busrit van 3 uur over onverharde weg en we reden midden door de bossen heen. Dit dorpje ligt echt in the middle of nowhere aan het Baikalmeer. Alle dieren (koeien, schapen, paarden) lopen er gewoon los. Het is een klein dorpje.
We waren met 4 man. Onze gids, Costja, de dochter van iemand v/d organisatie, Sacha, en wij zelf. Sacha, een meisje van 24, had nog nooit een hike gedaan. Costja, ook 24, is een enthousiaste hiker en een echte natuurfreak. Hij wou de 1e nacht al meteen in de tent slapen. Aangezien we al 4 dagen geen douche gezien hadden gehad wouden we de 1e nacht toch nog graag in onze “homestay” slapen. Okay maar uuhhh…., er zijn geen douches. Oeps! Er bleek wel een sauna te zijn. Dan maar de sauna in; LEKKER!!!

De volgende morgen vertrokken we. We hebben 3 dagen langs de kust afgelopen. Een stuk ervan was een National Park. Het was zo’n 20 km. per dag lopen. Door de bossen, over rotspartijen en midden door het woud. Omhoog, omlaag, klauteren, maar ook over gewone bospaadjes. We waren iedere dag zo’n 10 uur onderweg, dat was dan inclusief de middagpauze die 1 ½ tot 2 uur duurde. Onderweg waren overal kampvuur-plekken. Costja, onze survival-man, haalde dan zijn bijl en zaagketting te voorschijn en ging hout verzamelen. Hij zorgde voor een kampvuur en maakte dan eten voor ons. Niet geweldig lekker, maar wel voedzaam. Echt survival food! Alhoewel hij ook allerlei lekkernij bij zich had; cakejes, chocolade, caramel snoepjes, enz. Na het eten werd er nog thee gemaakt en onze maaltijd was weer kompleet.
De 2e dag zijn we ook nog naar grotten gegaan. We moesten helemaal steil omhoog klimmen naar de grot toe. Bij de 1e grot moest je over glad gesteente eerst 3 m. omhoog klimmen om bij de ingang te komen. Ik twijfelde al of mij dit zou lukken, maar na wat aanmoediging ben ik eraan begonnen. Shit, had ik dat maar niet gedaan! Halverwege bleef ik hangen. Je had hier echt je handen bij nodig. Costja probeerde me omhoog te praten, maar ik wou alleen maar weer naar beneden! Die rotgrot kon me gestolen worden!! Ik hing daar halverwege in een beknepen positie en durfde ineens niks meer. Ik raakte zelfs een beetje in paniek. Ik zag het al voor me; wereldreis afgebroken, al na 1 week!! NO WAY!! Ronald heeft me samen met Costja naar onderen begeleid d.m.v. trek- en duwwerk. Pfff…, weer vaste bodem onder me. Bij de volgende grot kon ik gelukkig wel mee naar binnen.
De 2e nacht sliepen we in een tentje, midden in de natuur. We wisten dit wel maar we wisten niet dat we zelf alles mee moesten nemen. Dus ook matrasjes of iets dergelijks. Aangezien we deze niet hadden hebben we op de grond geslapen. Het was warm genoeg, maar het lag niet echt lekker. Slecht geslapen dus!
De 3e dag hebben we tijdens de middaglunch gezwommen. We hadden niks niet bij ons. Skinny dippen dus! Heerlijk! Costja en Sacha gingen wat verderop zitten zodat wij het meer voor onszelf hadden. Het water was berekoud, maar eenmaal erin ook juist lekker! We dronken trouwens ook uit het meer. Het water is zo helder (en lekker!) dat dit geen probleem is.

Al met al was het een leuke en vooral mooie trekking door een mooi stuk natuur.

Olkhon Island
Vanaf Irkutsk was het een tocht van zo’n 7 uur rijden, inclusief de oversteek met de ferry. We overnachten bij Nikita’s homestay. Dit is een klein dorpje in het dorp en is heel mooi. Alle gebouwtjes zijn van hout en helemaal besneden. De pilaren zijn een soort totempalen enz. (zie foto) We zitten er nu en eigenlijk gaan we niet zo heel veel van dit eiland zien. We zijn er 2 volle dagen. Gisteren hadden we een excursiedag. We vertrokken s’morgens met de boot voor een trip langs de kust af. Bij het eindstation v/d boot zouden we eigenlijk met een russisch busje over land via een aantal tussenstops terug gaan. Niet dus! De boot was te vroeg vertrokken waardoor de busjes nog vol zaten. Uiteindelijk bleven we met 7 man over, zonder vervoer. Daar sta je dan, zonder een woord Russisch te spreken. Gelukkig was er een Russisch meisje wat Engels sprak. Zij heeft kunnen regelen dat we weer vervoer terug hadden naar ons kamertje. We moesten wel betalen voor dit vervoer, maar dat hebben we uiteraard terug gevraagd aan de organisatie (+ ½ excursiegeld). Wel jammer, nu hebben we de mooiste plekken van het eiland gemist en dus niet veel gezien.
Vandaag hebben we een relaxe dagje ingepland. Vanmiddag gaan we lekker zwemmen. Gisterenavond was ik behoorlijk ziek. Buikgriep. Diaree en overgeven. Ik dus vroeg op bed en Ro is nog ff een biertje gaan drinken. Ro zelf is tijdens de trekking aan de schijt geweest. Tja, het eten is hier toch allemaal wat anders. Vandaag dus maar gewoon een dagje bijkomen en lui wezen. Ro ligt op bed een motorblaadje te lezen en ik….. (ben aan het typen).

Morgen gaan we weer terug naar Irkutsk. We hebben daar een homestay en slapen dan in het appartement van Sacha. Een leuke studio met een bad. Ook kunnen we er zelf koken. Dat word dus een goede maaltijd maken. Wel belangrijk, zeker voordat we naar Mongolie gaan, waar het eten ook niet geweldig zal zijn.

Rusland algemeen
7 augustus 2009
Hallo daar thuisfront! Effe wat informatie over Rusland in de algemene zin van het woord. Moskou is een grote stad, met de daarbij behorende faciliteiten. Dit wil zeggen dat er normale wc’s zijn alsook douches enz. Ok, de afwerking is wat minder maar het volstaat. Stap je na een paar dagen moskou in de trein, dan ga je eigenlijk een tijdmachine in, en eentje die terug in de tijd gaat! Eenmaal in Irkutsk (ook een redelijk grote stad 600.000 inwoners) is alles ook nog vrij normaal, heb zelfs 2 Cbr’s en een Vulcan zien rijden. Ga je echter weg uit de steden dan verandert alles, Het begint als je naar de wc moet, de plaatstalen hokjes, zelfs bij tankstations hebben een groot gat in de grond en ruiken hetzelfde als je thuis 4 weken je toilet niet doorspoeld. Beetje alla Frankrijk bij de peages alleen deze zijn nog aangesloten op de riolering, en je kunt er je handen wassen na er een gelegd te hebben. Douchen is met de bekende emmer gelukkig ook met warm water, ja, ze zijn hier wel milieubewust… geen waterverspilling. Verder is slapen voor ons westerlingen ook effe wennen, als je een goed matras gewend bent vallen die 4cm dikke matrassen toch enigszins tegen vooral als je op je zij slaapt, dan voel je je botten wel. Ook het eten vergt enige gewenning, kleine porties en vrij smaakloos en nergens een gele M, damn! Wat eigenlijk wel raar is om te zien is mobiel bellende mensen in een dorp van houten krotjes, tja de tijd staat hier op dat gebied ook niet stil. Goedkoop is hier roken, omgerekend kost een pakje marlboro net geen euro en dat is ook wel te merken, er wordt hier veel gerookt door de lokale bevolking. De lokale bevolking is overigens erg vriendelijk en praten gebeurd in gebrekkig engels en met gebaren. Wat een beetje jammer is, sterker nog, ERRUG jammer is dat de russen overal eigen vuilstortplaatsen creeren of dit nou een open veldje is of ergens midden in een dorp, Who Cares! Ook vindt je overal wel bierflesje, in het openbaar drinken is niet toegestaan maar we hebben er aardig wat gezien die deze regel aan de laars lappen, vooral in de steden en gewoon overdag! Zo, voor vandaag hou ik het voor gezien, we gaan nog effe van de zon genieten, later!

1. Mariska:
    Ha two fishes,

Wat leuk eindelijk wat van jullie te horen,
    En fijn te lezen dat alles goed gaat, heb nog niet alles gelezen want het is zo veel maar dat komt nog wel.

Hier gaat alles goed, net naar praag en berlijn geweest en natuurlijk de venrayse kermis gevierd, wat overigens weer heel gezellig was. Nog 2 weken en dan mogen wij op vakantie,

Geniet er van,

Dikke kus

Mariska en de rest van de fam.
  2. Claire:
    He reizigers!!

Wat gaaf om julli eerste verhaal te lezen.
    Had het dit weekend nog over jullie. Dat we nog niets gehoord hadden. Maar zoals ze zeggen.... geen nieuws is goed nieuws.

Wat super dat jullie na een week alweer zo ver van huis zitten zeg! Echt niet te geloven. En dat jullie al zo'n mooie tocht hebben gemaakt.
    Ben blij dat je gewoon gestopt bent Marielle. Kan me voorstellen dat je even paniek hebt gehad. Maar wel stoer om het gewoon te proberen toch?

Ik ben erg benieuwd weer naar een volgende update!

Veel plezier nog!

Liefs Claire
  3. Mieke:
    heey reizigers
    goed zeg dat jullie alzo ver zijn en al veel hebben gezien en meegemaakt
    geniet er lekker van en we wachten op de volgende blog

groetjes mieke en ruud
  4. Loes:
    Haaaa
    Eindelijk!!!
    Leuk dat je zo'n uitgebreid verslag maakt.
    Alleen als je eenmaal begint wil je niet stoppen hahaha (en eigelijk moest ik eerst mn werk afmaken hihi)
    Ben nu al benieuwd naar Mongolie dat zal wel nog gaver worden.
    Heel veel groetjes Loes
  5. Lisette Zimmermann:
    7 augustus 2009
    Heee wereldreizigers, jeetje wat een interressant verhaal zeg.
    Je manier van schrijven is heel leuk zodat ik me bijna kan verplaatsen in jullie omgeving...hahhaha
    Ik verheug me al op jullie volgende reisverslag.
    Veel plezier en groetjes uit zuid-limburg
    Lisette
  6. Anja:
    Hey sissy,

Leuk om eindelijk van jullie te horen!!!
    Iedereen vraagt al of we wat gehoord hebben van jullie, maar helaas. Je hebt idd goed je best gedaan met je verslag.
    Jammer dat jullie even grieperig zijn geweest, maar gelukkig maar even! Hier hebben er in de buurt nou veel de mexicaanse griep, inclusief Simone!
    Wij zijn vorige week woensdag samen met Ron en Anja, met de auto naar Luxemburg gereden. Tom er met de motor achteraan. We hebben daar op motorcamping High Chaperel gestaan, en veel plezier gehad. Overdag wat rondgekeken, en burgten bekeken. Sávonds natuurlijk aan de bar! Vrijdags naar Wild Thing. Toen was het er nog niet zo druk, maar evengoed gezellig. Zaterdag waren er een hoop van de club (goed vertegenwoordigd). Zondag weer thuis, en meteen sávonds naar de kermis! Maandag met de fam. over de kermis gegaan, wat natuurlijk ook heel gezellig was!!
    Nou vandaag gaan we naar Welsh Coast, in Breda. Ook weer met Ron en Anja, in de auto (helaas, maar is ff niet anders).
    Nou geniet ervan, en goed dat je niks forceerd. We willen jullie natuurlijk wel weer heelhuids terug zien!!!
    Dikke kus en knuffel,
    Anja en Ruud
  7. Vera en Rolf:
    Heey,

Wat leuk om van jullie te horen. Fijn dat het goed gaat. Hier in Wanssum gaat alles z'n gangetje.
    Geniet ervan,

Groetjes dikke kus
    Vera en Rolf.
  8. martha.:
    7 augustus 2009
    nou, we hebben zitten te genieten van je verhalen.
    ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    en doe geen gekke dingen.
    genietse .
    groetjes en een dikke kus.
    wim en martha.
  9. Aron & Hanneke:
    Heey two fishes,

Nou, wat een verhalen al na een week reizen.
    Dat belooft nog wat het komende jaar.
    Super leuk om te lezen waar jullie allemaal verzeild geraakt zijn!
    Tot de volgende update.
    Geniet ervan!!

Liefs Aron en Hanneke
  10. Peter, Yvonne en de kids:
    haa marielle en ronald

we hebben van alles gelezen van jullie avonturen.
    zo te horen zijn die avonturen wel spannend.
    het is wel leuk om die te lezen.
    wij zijn nu in frankrijk en hier hebben ze gelukkig wel een gewone wc.

we kijken meestal s avonds of jullie online zijn bij
    skypen.
    ik hoop tot we jullie weer snel bij skypen zien of zo iets dergelijks.
    en wordt a.u.b. niet zone dronkelap als de mensen in moskou op straat,maar dat zal wel niet.

de groetjes fam zegers
  11. Yvonne Zegers:
    Heej luitjes,

He he, eindelijk staat er dan weer iets nieuws op jullie site. Heerlijk om te lezen hoe het jullie vergaat. Zit nou ff op de site in de kantine / restaurantje. Ik merk wel dat jullie goed bezig zijn, en wat betreft het ziek zijn; dan hebben jullie dat vast gehad. |Is ook niet zo gek met al die veranderingen. Marielle, kei goed dat je voor jezelf uitmaakt tot hoever.... Ooit houdt het op. Er is nog zoveel meer !
    Geniet er samen nog lekker van; we wachten vol smart op jullie verhalen.

Dikke kus en knuffel van Yvonne (en fam.)
  12. Ed en Henriette:
    8 augustus 2009
    hey Marielle en Ronald,
    genoten van jullie reisverslag en krijg zelf al weer meteen de kriebels. Vel plezier nog en ben benieuwd wat jullie van Mongolië vinden. Groetuh, Ed
  13. Ad van Tiel:
    9 augustus 2009
    Hoi Marielle en Ronald,

He Ronald, Zo te lezen is het avontuur goed begonnen. Bier smaakt goed?.
    En nog wat mooie Ural,s gezien.

Groeten Ad
  14. a.c.g.mossou:
    10 augustus 2009
    anny en andrë
    het is een mooie reis. wij denken,dat is pas genieten.groetjes
  15. de motor king:
    10 augustus 2009
    jongens ik heb n et jullie site gevonden maar heb nu geen tijd om hem te lezen ga ik binnenkort doen en dan zal ik een mooie reacktie sturen ! in de vlugigheid heb ik gezien dat het goed gaat ik hoef me geen zorgen te maken , groeten de bochten koning
  16. Reinder en Thea:
    He Ronald en Marielle,

Goed om deze berichten van jullie te horen.
    Gaaf hoor, wat een indrukken en ervaringen al, in relatief korte tijd!

Hopelijk zijn de darmen weer op orde, koop anders wat extra cola, dat schijnt te helpen!

Geweldig, geniet ervan en laat alles maar lekker gebeuren!

groeten vanuit een 9natuurlijk) regenachtig nederland.

Reinder en Thea
  17. Pap:
    11 augustus 2009
    Hallo daar in het verre Oosten,

Kedenge deng-kedenge deng- tuut tuuuut!
    Dit moet jullie wel als muziek in de oren klinken na al die ijzeren kilometers te hebben verslonden, of juist niet??? Heb zojuist jullie reisverslag gelezen. Pluimpje, hardstikke leuk en leerzaam. Ga zo door! Je hebt al allerlei avonturen achter de rug (leuke en minder leuke).
    Al op de weegschaal gestaan??
    Verandering van spijs doet eten, wordt er wel gezegd. Nou dat is maar weer eens gebleken.
    Al een beetje gewend aan het back-packen?
    Het gesleep met al je spullen en zo. Het zal wel niet altijd meevallen.
    En de temperatuursverschillen, het slapen, de eetgewoontes, het voedsel, en ga zo maar door.
    Wij (Yvonne en ik) wensen jullie het allerbeste voor de komende tijd, en we hopen weer zo'n leuk reisverslag te krijgen.
    Het gaat jullie goed.

Groetjes en veel liefs, van iedereen hier aan het thuisfront.
    XXX Pap
  18. Louis van Bracht:
    11 augustus 2009
    Hoi Ronald en Marielle, ik heb jullie reisverslag tot nu toe gelezen, en ben wel onder de indruk van jullie belevenissen!
    Ik zou zeggen ga zo door, snuif culturen op en geniet lekker van jullie wereldreis!
    Mini en ik zijn zondag nog bij Ton geweest, en hij vertelde dat je net een uur geleden toen nog gebeld had!
    Dat deed hem volgens ons ontzettend goed!
    Nou, de groetjes en tot ziens!
    Louis
  19. Ger en Mariet:
    Hallo lieve Vrienden,

Fijn te horen dat het goed gaat.
    Het was even wachten maar dan krijg je ook wat. Super!!!
    We zijn weer even gerustgesteld, jullie zijn gezond en hebben het naar je zin, houden zo!
    We genieten met jullie mee. Zorg goed voor elkaar.

Liefs XXX en dikke knuffel,
    Ger en Mariet
  20. Renate van Ass:
    Hey Mar & Ro,

Eindelijk!!
    Het doet me goed om eindelijk een teken van leven van jullie vissen te ontvangen en te weten dat alles naar wens verloopt. Heb genoten van jullie epistel!!
    Ben erg benieuwd naar jullie volgend avontuur.

Dikke kus & hug,

Renaat
  21. Ron:
    Hallo travellers,
    eindelijk tijd om jullie site te bezoeken. Ziet er tof uit. Wij zijn veel aan het feesten geweest en nu weer aan het werk. Dat werd tijd ook, heb er weer een paar kilo's bij die eraf moeten. Ik ben benieuwd naar jullie gewicht. Hebben jullie al hangwangen en een ingevallen buik of een strak velletje van het exotische eten? Laat het jullie goed gaan!

groeten Ron en Anja
  22. christien en wim diana:
    12 augustus 2009
    hai wereldreizigers! mijn boek is uit en wilde een nieuw boek gaan kopen maar dat hoeft niet meer nu!!! Ik lees nu gewoon voortan de Two fishes!!!! wat een avontuurlijk boek!!!!wow!! en een beetje humor ertussen, schitterend!!! jullie vermaken je eigen wel en beleven zat leuke dingen! super om te horen dat alles goed gaat! ontzettend veel plezier en we het allemaal bij!!!;-) groetjes wim en christien en diana van alebeek!!!
  23. Geert, Sieb, Roy en Rick:
    13 augustus 2009
    Ha scheetjes

Al lekker veel gezien en meegemaakt.
    Leuk om te lezen. Kijken al uit naar de volgende avonturen. Geniet er maar van.

Groetjes van de Verhoefjes uit merselo
  24. Wanda:
    15 augustus 2009
    hey wereldreizigers.

Leuk om te lezen in jullie reisverslag hoe het met jullie gaat.
    Ik zal het bijhouden want het klinkt allemaal wel gaaf.
    Nou de groetjes want ik ben een mens van weinig woorden ha ha wanda
  25. Math,Ria en Kids:
    15 augustus 2009
    Ha marielle en Ronald,
    Fijn te lezen dat het goed gaat, houwe zo. Misschien
    hadden jullie niet uit dat meer moeten drinken vanwege het braak en poep probleem???
    Wij zijn net terug uit zwitserland, zijn nog in grindelwald geweest en foto's gemaakt waar je gewerkt hebt. Ook een prachtig land met zijn bergen.
    We kijken uit naar jullie vervolg verslag.

Veel liefs van Math, Ria en kids
  26. Edwin Hermes:
    16 augustus 2009
    Hey,

Wat een verhalen,heb ze net met veel aandacht gelezen.Heb zo veel bewondering voor jullie!!
    Hoop snel nog vele mooie verhalen van jullie te lezen.
    Heel veel plezier en avontuur samen.

Groetjes Edwin en Silvia
  27. Thea Custers - van Bracht:
    16 augustus 2009
    Dag Marielle en Ronald,

Ik heb jullie prachtige verslag gelezen en ben weer heel benieuwd hoe het verdere verloop is. Geweldig dat jullie zo veel verschillende indrukken opdoen, vooral de vele cultuurverschillen. Geniet er van ! Ben nog even naar je pap geweest Marielle : naar omstandigheden maakt hij het goed.
    Goede reis verder en tot gauw !

Thea Custers
  28. Irma Hulsman:
    Ha Wereldreizigers,

Ik heb erg genoten van je verslag en ben blij om te lezen dat het jullie goed gaat.
    Verheug me op het volgende avontuur wat jullie gaan beleven.
    We hebben op het werk nog lekker van je ijs genoten en een toast uitgebracht op jullie avontuur.

Groetjes en een dikke x Irma
  29. karel en heidi:
    17 augustus 2009
    Hee visjes, toch anders als op d,n brier wah! Geniet en tot weers alle goeds van ons
  30. Danny:
    17 augustus 2009
    Hoi hoi alles goed daar ?
    Waar zitten jullie nu eigenlijk ?
    Leuk verslag kom graag nog eens terug om meer te lezen.
    Veel succes met jullie reis.

Groetjes,

Danny
  31. de beste frezer van de wereld:
    19 augustus 2009
    ha die brali's

zo te lezen gaat alles ok. we missen jullie nog niet, dus je kunt nog effe weg blijven.
    ben je caprice nog tegen gekomen, heb er een paar fotos van gemaakt, als je ze wil zien moet je effe laten weten hoe.

nog veel plezier op de reis, wilco en marielle.
  32. math en maria van rhee:
    20 augustus 2009
    Hoi jullie twee wat spannend zeg ,wat jullie onderweg meemaken erg leuk om te lezen ,geniet er lekker van en we volgen jullie op de website veel liefs van ons maria en math...