Thailand Centraal

13 december 2009 - Lovina, Indonesië

Bangkok
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden; ofwel die naar het Z-huis gaan. De eerste keer gingen we met de taxi. Dit betekent een half uur in de file staan en een rekening van 170 Bath. Een taxi op een minder druk tijdstip kost zo’n 120 Bath. De helft lopen en dan met de tram ofwel skytrain, dan ben je zo’n 50 á 70 Bath kwijt en dat kost je ongeveer één uur. Als je helemaal lopend gaat  duurt het zo’n 1 ½ uur en kost het je natuurlijk niks maar de beste oplossing is 20 minuten lopen naar de opstapplaats van de boot. Deze brengt je dan in 15 minuten tot aan het ziekenhuis en kost slechts 24 Bath voor ons samen. Met andere woorden; we hebben heel wat afgelopen daar en zodoende ook veel van Bangkok gezien.
Bangkok is een drukke stad met veel verkeer. De taxi’s rijden ontzettend hard hier en vaak lijkt het of ze een onderling wedstrijdje aan het houden zijn; wie kan het hardst optrekken als het stoplicht op groen springt. Wel word er op de kleinere wegen meer rekening gehouden met de voetganger. Steek je de straat over dan zal een auto toch snel stoppen. Zoals in iedere stad heb je ook hier verschillende wijken. Wij zaten in de buurt van Kosean Road. Deze straat is het “backpackersmekka” van Thailand. Één straat vol met alleen maar backpackers (en andere reizigers). Poepievol dus! Denk maar aan koninginnendag in Amsterdam! Hier word dan (heeeel) veel alcohol geschonken en alles wat erbij hoort. Ook entertainment zie je hier dagelijks; live muziek, vuurspugers en poyers, dansende vrouwen enz. Natuurlijk kun je hier ook alles kopen. Van souvenirs, kleren, tattoo’s, dreadlocks tot zelfs valse identiteitsbewijzen. Een guesthouse in deze straat kost geen drol maar dan krijg je dus ook een kamer wat een halve meter groter is dan je bed en het bed zelf is doorgezakt. Wij kozen voor een net wat minder drukke straat die parallel loopt aan Kosean Road. Deze hele wijk is dus de plek waar de meeste toeristen zitten. Dan heb je natuurlijk nog Chinatown wat ons erg tegen viel. Je verwacht kleine straatjes, vol met handelaren en kleine kraampjes. En alleen maar Chinese karakters, lampionnen, geen verkeer en een drukte van jewelste. NOT!! Grote wegen met veel verkeer lopen midden door Chinatown heen. Natuurlijk zijn de kleine straatjes er wel, maar weinig. Dan heb je nog het wat nieuwere gedeelte waar de meeste shoppingmalls liggen. Deze zijn allemaal erg modern en bezaaid met merk-winkels zoals Gucci of ….. Het is dan ook duidelijk dat het geld mag kosten; de winkelcentra’s zijn nu al versierd voor kerstmis. Grote glitterbomen, beelden, poppen en fonteinen worden opgezet. In de avonden komen de jongeren hier bij elkaar om te chillen. Het is dan ook erg druk in deze omgeving. Loop je hier vandaan dan word meteen duidelijk dat je richting “red district” gaat. Overal zie je vrouwen staan pronken, duidelijk op jacht naar…. Er is dan ook een klein club-pleintje waar veel blanke toeristen zijn. De clubs met paaldansende dames hebben hier dan ook namen als; g-spot, hot lady,nippels, spanky enz. Het stikt hier van de westerse mannen met een Thai’s meisje aan de hand. Tip voor vrijgezelle mannen: stap hier een bar binnen en beslist dat je niet alleen naar buiten loopt. Kijk wel even goed naar haar handen en adamsappel; er lopen hier veel omgebouwde mannen rond! (dit geld voor heel Thailand!) Daarlangs is er nog de echte sexstreet. Één straat vol met neon-light; hier gebeurt wat meer dan alleen maar paaldansen maar dat zul je zelf wel begrijpen.
Dan heb je natuurlijk nog de toeristische attracties; tempels…! Pffffff…., alweer tempels! Natuurlijk hebben we er nog een paar gezien maar eigenlijk komt het weer op hetzelfde neer; it’s just another
pieeeep tempel! Wel willen we het paleis zelf nog zien maar daar hebben we nog tijd voor als we weer terug komen in Bangkok.
Wat in Bangkok ook duidelijk is, is dat het om geld gaat. Niet verwonderlijk natuurlijk maar vooral de tuktuk-drivers proberen je een poot uit te trekken. Ze beloven je ergens heen te brengen en zetten je vervolgens af bij een naai-atelier of een dergelijke winkel. Het overkwam ons ook; we waren eerst bij twee tempels/buda’s geweest en vervolgens werden we gedropt bij een silk-winkel. Toen we duidelijk maakten dat we echt niks gingen kopen werden we dan ook meteen gedumpt niet wetende waar we waren. Wij vonden dit wel oke want we waren dus wel voor niks bij de twee tempels geweest! Maar je moet er echt voor opletten………!

River Kwai
Eindelijk konden we Bangkok verlaten want Ronald hoefde de 29e pas weer terug naar het z-huis. We zaten er al veel te lang en snel hebben we een trip geboekt naar de River Kwai. Drie dagen & 2 nachten, met een vol programma; de brug zelf, museum, waterval enz. Het was een leuke trip maar we hebben onszelf wel een beetje in de vingers gesneden. De 1e dag gingen we eerst naar het kerkhof. Hier liggen alle slachtoffers die tijdens deze slag gevallen zijn waaronder dus vele Nederlanders. We zagen dan ook namen als; De Vries, Jansen enz. Van daaruit gingen we naar naar de brug zelf. Eigenlijk is het gewoon een brug over een modderige rivier. Oke, de historie erachter maakt het interessant. Daarna gingen we naar de tiger-temple. Hier kon je echte tijgers aaien en met ze op de foto. Je kon ook de jonkies voeren en met ze spelen maar aangezien je voor iedere actie apart (en veel) moest betalen hebben we dit over geslagen. Aan het einde van de dag werden we afgezet bij ons guesthouse. Een erg mooi en leuk guesthouse!  Het lag aan het water en onze kamers waren floating kamers, gebouwd op drijvend bamboo. Er was een grasveldje en volop begroeing. Al bobberend op onze veranda konden we genieten van de mooie zonsondergang. Regelmatig kwam er een floating restaurant voorbij. Na het eten zijn we het dorpje in gegaan om in een barretje een biertje te nuttigen.
De volgende dag werden we opgehaald, bij een waterval afgezet waar we pas om 15.00 uur weer opgehaald zouden worden. We snapten er niks van. Vandaag zouden we de death-trail, de bamboo-raft, de jungle-walk en het museum (wat eigenlijk gisteren was) gaan doen. Nee dat werd allemaal omgewisseld en dat zou morgen zijn. De watervallen bleken wel erg groot en mooi te zijn. Het waren 7 plateau’s. Het begon met een rivier met verschillende stromen waarin kleine watervalletjes waren. Hoe hoger je kwam hoe indrukwekkender de waterval, maar vooral de natuur er omheen. Voor de bovenste 2 plateau’s moest je echt klimmend omhoog, over een liggende  boom heen lopen en door het water heen. Om je heen zag je bergen en groen jungleachtige bomen en planten. Bij iedere waterval kon je wel zwemmen of pootje baden en bij enkele watervallen kon je er zelfs vanaf glijden. In de poelen kon je je laten masseren door de vissen. Een erg raar gevoel; gooi je benen in het water en er komen meteen 40 vissen aan je hangen. Het lijkt even of ze je bijten maar als je volhoudt is het een lekker gevoel. Al met al was deze dag veel te kort want je kon er ook nog mooie stukken lopen waar geen tijd meer voor was.
Die avond zijn we met Jeroen naar een show gegaan. Één keer per jaar word de brug herdacht en dat was dus nu! Mazzel….! De brug was mooi verlicht in verschillende kleuren. De show duurde een uurtje waarvan de eerste 3 kwartier onbegrijpelijk waren. Alles werd alleen in het Thai’s verteld, daar hebben we wat aan! Het laatste kwartier was gaaf. Hetgeen toendertijd gebeurd is werd nagebootst. Er werd met vuurwerk op de brug geschoten, huisjes vlogen in brand en je zag in vuur staande mensen rennend van de brug af springen. Na afloop zijn we samen met Jeroen een biertje gaan drinken.
De volgende dag startten we bij de brug, waar we al geweest waren. Ineens moesten we bijbetalen voor de waterval van gisteren. Dit wilden we niet doen want we hadden dit niet eens geboekt. Daarbij stonden we nu voor de 2e keer bij de brug. De organisatie liep ook zo raar! Iedereen werd door elkaar heen geduwt; dan moest je in de ene bus, dan weer naar de andere; waardeloos! En dus betaalden we niet. Het gevolg was dat ze ons lieten staan en we niet mee konden die dag. Door de manier waarop hadden we op dat moment ook echt iets van; bekijk het maar! En dus zijn we naar ons guesthouse gegaan en hebben we NIKS gedaan….! Wat ook lekker was! Maarja, achteraf hebben we wel juist de mooiste dingen van deze trip gemist hierdoor. En dat voor zo’n 6 euro. De volgende dag zijn we natuurlijk meteen naar het bureau gegaan om ons geld terug te eisen. Toen we de map  openden waar het programma in stond bleek al snel dat we zelf niet goed opgelet hadden. STOM!! Weg geld en de leukste dingen gemist door onze eigen koppigheid!!

Ayutaya
Dit stadje, ten noorden van Bangkok, was vroeger de hoofdstad van Thailand. Het centrum van deze stad is geheel omringd door rivieren waardoor het eigenlijk een eilandje is. Hetgeen dit stadje te bieden heeft zijn de vele tempels. Grrr…., alweer *^#!! Maar aangezien we weg wilden van Bangkok, maar niet te ver weg kunnen gaan, zijn we toch hierheen gegaan. In de morgen hebben we een boottrip gedaan. Deze tocht bracht ons bij 3 verschillende tempels en duurde in zijn geheel 2 uur. Die middag hebben we wat rond gelopen, nog een tempel bezocht en lekker in het park rond gehangen. Niks aparts dus.
In de straten van dit stadje was het erg druk. Hier kennen ze dan wel geen sinterklaas maar hier is de koning jarig op 5 december. En de koning is hier erg geliefd. Overal (ook in Bangkok) hangen posters v/d king. Ook op auto’s zie je teksten als; long live de king! Hij is nu 82 jaar geworden en hiermee de oudste en langst regerende koning van Thailand. Vijf dagen is er feest in het land en hier in Ayutaya staan dus overal  tenten, partytenten. Hier kun je gratis eten en drinken, je haar laten knippen of je tv laten maken. En allemaal voor niks!

Pak Chong, Khao Yai N.P.
Vanuit Ayutaya zijn we door gereisd naar Pak Chong. Toen we uit de trein stapten werden we meteen welkom geheten door een aantal dames die ieder hun programma probeerden te verkopen. Toen we de keus gemaakt hadden werden we snel genoeg opgepikt en naar ons guesthouse gebracht. We hadden een grote kamer met t.v. en zelfs met een dvd-speler. Relaxe! De volgende dag zouden we pas om 15.00 uur vertrekken en dus hebben we dvd gekeken. Om 15.00 uur vertrokken we en gingen we eerst naar een watervalletje bij een natuurlijke bron. Ik heb nog nooit zo’n helder water gezien! En daar hebben we lekker in gezwommen. We waren met zijn 3-en; wij en een Nieuw Zeelander van 28 jaar; James. Na de waterval bracht onze gids ons naar de monks cave; een ondergrondse grot die heel mooie vormen had. We zagen hier een grote spin, volgens de gids was het de black widow maar wij denken dat het een thunnelweb was. Hoe dan ook hij was erg groot en waarschijnlijk giftig. Geregeld konden we van dichtbij vleermuizen zien hangen. Na deze grot volledig verkend te hebben werden we het echt platteland op gereden. We eindigden tussen de mais- en rietvelden om hier te wachten op de vleermuizen. Vooral de hoeveelheid is erg indrukwekkend! Het waren er miljoenen! Tegen de schemering verlaten alle vleermuizen hun grot. De eerste 10 km. vliegen ze samen hun route die iedere dag hetzelfde is. Na deze 10 km. gaan ze uit elkaar en gaat iedere vleermuis zijn eigen weg om vervolgens ’s avonds weer naast zijn vriend in de grot te gaan hangen. Maar je ziet dus echt komplete zwermen over je heen vliegen. Eigenlijk is het één grote en lange zwerm. De zwerm van het begin tot het einde duurde zo’n 30 tot 40 minuten. En een geluid dat dit dan maakt! Arenden zitten tegen de schemer al te wachten op deze zwerm. Je ziet ze dan ook snel naar de vleermuizen jagen. Deze hele dag was erg mooi.
De volgende morgen vertrokken we op tijd (7.00 uur) voor een 2-daagse tocht door het park heen. We hadden een nieuwe gids; Chip was zijn naam. James was er ook weer bij en voor alleen vandaag was er nog een stelletje bij. Eerst gingen we naar het museum.  Hier stonden slecht opgezette dieren en hingen wat foto’s. Daarna kregen we leeches-kousen die we aan moesten doen.  Dit zijn gewoon 2 zakken die je over je voeten aan moet doen en is ervoor om jezelf te beschermen tegen bloedzuigers. Toen zijn we begonnen aan een 3 uur durende wandeltocht door de jungle. Vrijwel meteen in het begin zagen we de gibon-monkey. Hij hing daar lekker te hangen met zijn kindje. Ook hebben we de mekake-monkey gezien, een apart soort eekhoorn en een voor ons vreemde vogel. Maar het gaafste was toch wel de olifant. Eigenlijk hebben we de olifant niet eens gezien maar zeer zeker wel beleefd.  We hoorden dat er olifanten waren en zijn dus die kant op gelopen in de hoop ze te kunnen spotten. We hoorden ze steeds dichterbij en op een gegeven moment zagen we de struiken voor ons bewegen.  We hoorden dat bomen afgebroken werden en we realiseerden ons dat we wel heeeeel dichtbij ze waren. We liepen ook recht op elkaar af en op een gegeven moment werd het voor onze gids TE dichtbij en zijn we omgedraaid. We waren zo’n 20 meter van ze vandaan en konden ze door de dicht begroeide jungle nog niet zien. Het was wel een erg spannend moment! Tussen de middag gingen we voor de lunch naar de camping waar we zouden overnachten. Jeetje, het was hier stervensdruk!! Dit was natuurlijk door de Thaise vakantie. Het was een echte camping met een toiletgebouw en een restaurant; en wij dachten in de jungle te kamperen! Wel kregen we echt het festivalgevoel en dat is dan ook wel weer okay.
Die middag zijn we naar een waterval geweest. Er waren 2 watervallen. De grote waterval  is gefilmd; Leonardo Dicaprio sprong er vanaf in de film ‘beach’.  Wij wilden eerst naar een kleinere om te kunnen zwemmen. Om daar te komen moesten we over kleine paadjes gaan waar zo hier en daar wel echt geklauterd moest worden. Dit maakt het dan ook juist extra leuk en uitdagend. Eenmaal bij de waterval hebben we gezwommen en relaxed gedaan. Voor de terugweg koos Chip een andere route. We liepen langs de rivier op en moesten deze via rotsen oversteken. Dit ging bij mij dus fout. Ik gleed van de rots af en gleed langzaam het water in. Eerst tot aan de knieën maar doordat ik me niet kon vastpakken gleed ik al snel tot aan mijn middel het water in. Eenmaal weer op het droge besloot Chip dat we anders naar de grote waterval zouden lopen. Eenmaal  daar konden we wat foto’s schieten  en toen was het ook weer tijd om te gaan. We reden naar de ingang v/h park waar het stelletje opgehaald zou worden. (zij hadden maar 1 dag geboekt) Ineens springt James omhoog; a porkypine, a porkypine!! En dat is dus een stekelvarken. Gaaf beest om te zien! Bij de ingang v/h park kregen we ons diner en daarna reden we terug naar de camping. Onderweg waren we gestopt om wat inkopen te doen. Wij kochten natuurlijk een aantal  biertjes en James en Chip kochten beiden een fles whiskey. Daar in de bomen zaten 2 beercats, een soort van grote kat. Toen we bij de camping aankwamen speelde er vooraan een bandje. Vandaag was de koning jarig en dat werd gevierd. Natuurlijk wilden we hier wel heen en al snel werden wij westerlingen op de foto gezet. Het was een leuk bandje met best wat rock-muziek. Tijdens de muziek werden er oude zwart/wit-filmpjes gedraaid met alleen maar olifanten in de hoofdrol. Toen het bandje klaar was vroeg Chip of we mee wilden gaan met een groepje Thaise mensen.  Tuurlijk…, en zo zaten we even later met een groepje bij elkaar. We kregen meteen whiskey en eten aangeboden. Het werd erg gezellig. Chip wilde gaan en vertelde ons dat we morgen om 5.00 uur op moesten staan om de zonsopkomst te zien. Wij vonden het te gezellig en kozen ervoor om deze te skippen zodat we pas om 8.00 uur hoefde op te staan. Toen we even later toch door reden naar onze campingplaats hadden we een nieuwe chauffeur. James zat achter het stuur. Hij vond het wel oke om weer eens links te rijden en aangezien Chip al aardig wat op had….! Bij onze plaats hebben we nog een kampvuur gemaakt en zo werd er weer druk gekletst, veel gedronken en het werd laat.
De volgende morgen werden we wakker geroepen. Shit, het was al 9.00 uur. Snel opgestaan, ontbeten en….. gewacht op Chip. Chip was nog lazerus bezopen. Dit zou nog een interessant dagje gaan worden. We hebben met zijn 3-en het kamp afgebroken en alles opgeruimd. Chip hebben we wel 6x wakker geschud maar hij bleef liggen. Nog een half uurtje…, nog 10 minuten. Uiteindelijk hebben we Chip op de passagiersstoel gezet en heeft James gereden. Wijs ons maar de weg naar een waterval. En dat deed hij dan ook. Langzaam werd hij wakker en zo liepen we toch al snel weer te ploeteren over terrein.  Ook nu moesten we weer over rotsen heen, jumpen van de ene naar de andere steen, en klauteren. Maar ook wij hadden teveel  gezopen en we zijn geen 20 meer, vrdmm! En dus liepen we over het pad weer terug. En daar zagen we de krokodil! Yes! Na deze tocht zijn we weer naar een andere waterval gegaan. Ineens stopte James de wagen; er liep een veraan over de weg. Hij was wel 1 ½ meter lang. Gaaaf!! Weer wat verder liep er ineens een olifant op de weg, samen met haar baby. Cool! En weer een half uur later zagen we een kudde olifanten langs de weg lopen. SUPER!! Yep, we hebben veel dieren gezien tijdens deze trip! Toen we aankwamen bij onze organisatie kreeg chip natuurlijk de wind van voren. Blijkbaar gebeurd het vaker dat hij bezopen is. Ach, wij vonden het wel grappig en hebben ons kei goed vermaakt; EN veel dieren gezien. Dus klagen kunnen we niet!

De volgende dag zijn we terug gegaan naar Bangkok. Hier hebben we nog 2 dagen gezeten en eigenlijk geen zak meer gedaan. Op 10 december hadden we een vlucht naar Bali.

Nieuwe start
We kunnen er weer tegenaan! Aangezien we toch geregeld naar het ziekenhuis moesten hebben we het maar meteen goed aangepakt. Ronald heeft een extra anti-biotica kuur gehad om echt ALLE beestjes in hem te killen en is sinds Laos dan ook niet meer ziek geweest.De hechtingen zijn verwijderd en de wond van Ronald is goed genezen. Daarbij is Ronald echt goed bezig! Hij is al zo’n 5 weken gestopt met roken!!! Ikzelf heb een aantal fysio-behandelingen gehad om mijn nek en rug weer wat soepeler te maken.
We hebben nu dus lang zat stil gestaan en ons vertrek naar Bali is dan ook een mooie nieuwe start. We hebben goede voornemens gemaakt (en het is niet eens nieuwjaar!); meer water drinken overdag, minder bier en meer actief en natuurlijk minder roken. En ik ga voortaan minder lange verslagen schrijven. Ik ben benieuwd of dat lukt want als ik eenmaal bezig ben wil ik alles wel opschrijven! Maar dat hadden jullie al gemerkt.

1 Euro                                              50 Bath

Kamer (airco)                                   400 - 800 Bath

------------------------------------------------------------------------------

1. Angela, Koos en Bart:
    Hey daar

Blijft geweldig om te lezen !!!
    Dus laat je door niemand tegenhouden en blijf vooral uitgebreide verslagen maken !!!
    Ik geniet elke keer weer bij het lezen.
    Mijn nichtje gaat ook vaak die kant uit en stuurt dan ook verslagen naar thuisfront. Super hoor.

Dus ga zo door, geniet ervan en ja fijne feestdagen !!! Ga het nieuwe jaar maar op een moiie manier in daar samen.

Groetjes van Bartje, Koos en Angela xxx
  2. Duke en Kane:
    Ha Marielle en Ronald,

Jullie verhaal kunnen we nog niet lezen, maar die foto's van die dieren vinden we geweldig, is dat niet eng allemaal zo dicht bij,

Groetjes,
    Duke en Kane
  3. Jo Reijnders:
    Hoi Marielle en Ronald

Fijn om te horen dat de gezondheid weer op peil is, maar wat knap om op een vakantie te stoppen met roken. Of komt dat door het ziek zijn, het maakt ook niet uit 5 weken is al best lang nu nog volhouden he!!!
    Wij wensen jullie hele fijne feestdagen, en geniet er nog maar lekker van.

Groetjes Jo en Pieter
  4. Vera en Rolf:
    17 december 2009
    Hallo Marielle en Ronald

Fijn om te lezen dat het met de gezondheid weer de goede kant uit gaat.
    Ik ben geslaagd voor de motor-theorie!!!!!
    Wel helaas pas de derde keer.......

Vanmorgen had ik eigenlijk rijles, maar die is gecanceld ivm het weer. Het sneeuwt namelijk hier in Nederland!!!!

Fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2010!
    Groetjes xxxx Vera en Rolf.
  5. Renate van Ass:
    18 december 2009
    He lekkere visjes van me!!

ten eerste harstikke fijn dat jullie niet meer naar het ziekenhuis toe hoeven en jullie beiden er weer beter aan toe zijn. Dan merk je natuurlijk op alle fronten dat het beter gaat en kei goed dat Ronald gestopt is met roken. Nu jij nog Mariëlle..;)

te tweede wilde ik jullie twee een hele fijne en avontuurlijke kerst toewensen in de jungle en een supergaaf uiteinde van 2009!!

Mariëlle, is het nog mogelijk dat we nog met elkaar kunnen skypen?
    Ik hoor het wel van je.

Dikke knuffel en kus